În cadrul proiectului „Green-Line” / Primarii Văii Jiului agreează construirea unui parc...

În cadrul proiectului „Green-Line” / Primarii Văii Jiului agreează construirea unui parc fotovoltaic la Vulcan

Timp de citire: 5 minute

Toată lumea vorbește de mult întârziatul proiect legat de transportul public verde, care urmează  să lege localitățile Văii Jiului, de la est la vest, proiect denumit „Green-Line”. Pentru că am tot scris de acest proiect de ne-a sărit umărul de la atâtea pagini scrise și rescrise, cu tot felul de date și promisiuni făcute de unii și de alții, un proiect privit și analizat din toate unghiurile posibile și imposibile de s-a plictisit lumea, n-o să mai repetăm azi de ce și cum va fi cu implementarea ori cu traseul și încărcarea electrică a celor 20 de autobuze ce vor fi achiziționate cu bani europeni.

Ce trebuie însă să reamintim, legat de ce vom scrie astăzi (că altfel n-o făceam, ținând cont că și treaba asta am tot spus-o), este faptul că primăriile vor suporta cheltuielile cu plata șoferilor, a încărcării mijloacelor de transport publice, plus cheltuielile cu întreținerea și plata unei sume la prețul biletelor de transport (o compensație), prețul unui bilet trebuind să fie mult mai mic decât prețul de azi (am înțeles că n-ar trebui să sară de 5 lei de la Petroșani la Uricani!), condiție impusă de cerințele europenilor care finanțează acest proiect de transport verde.

Ideea construirii unui parc fotovoltaic la Vulcan, lângă depou, în cadrul „Green-Line”

Pornind de la aceste cheltuieli de tot felul de care vorbeam mai sus, care vor apărea după ce autobuzele vor începe să circule, primarul Uricaniului a venit de vreo două săptămâni cu propuneri la colegii primari, prin care să se rezolve o chestiune care ar reduce foarte mult aceste cheltuieli pe care UAT-urile din Valea Jiului le vor avea de la bugetele locale.

„Legat de linia verde, de acele autobuze electrice ce vor deservi populația tuturor localităților noastre, noi știm foarte bine că această linie verde, plus depoul ce va fi realizat la Vulcan și stațiile de încărcare de-acolo și de pe traseu, vor fi administrate de o firmă a noastră, a primăriilor cum s-ar zice și a consiliului județean. La anul toate acestea ar trebui să fie funcționale, practic autobuzele ar urma să fie pe traseu, depoul să fie gata, firma de care vorbeam să fie și ea funcțională. Fiind responsabilitatea noastră, eu am mai spus-o chiar și anul trecut, iar acum am vorbit cu primarul de la Lupeni, cu primarii de la Vulcan și Petrila, cărora le mulțumesc pentru susținere, că există o posibilitate ca din banii proiectului, de la capitolul cheltuieli neprevăzute, să putem rezolva o problemă, cred eu foarte importantă, pentru a reduce costurile de funcționare. Care este soluția? Simplu. Dacă actualele microbuze care circulă acum în Valea Jiului consumă motorină, cele 20 de autobuze de pe Green-Line vor consuma curent electric. Pentru aceasta, am propus ca la depoul de la Vulcan, pe un spațiu anume, că am înțeles că este destul loc acolo, să se înființeze și un parc fotovoltaic. Nu trebuie mai mult de maxim 4.000 mp pentru un asemenea parc verde, unde să producem energie electrică, pe care ar urma să o dăm în sistem. Atunci noi vom avea de plătit doar distribuția, ceva de genul 4 bani pe kilowatt sau așa ceva. Ceea ce înseamnă costuri scăzute. Vă dați seama, primăvara-vara-toamna produci cu acel parc fotovoltaic, deci dai energie în sistem, deci ai un număr de kilowați, cu care te reglezi timp de doi ani de zile cu Enelul sau cine o fi. Practic, noi am putea deveni independenți energetic cu această energie verde produsă de noi și nu ar mai rămâne de plătit decât șoferii și mentenanța, costul pe combustibil fiind zero (practic, cel mai mult de plată zilnic dacă stăm să ne gândim). Nu uitați că în funcție de numărul locuitorilor, administrațiile publice din Vale vor trebui să subvenționeze o sumă la prețul biletelor. Acest parc fotovoltaic ar ajuta mult administrațiile, astfel ele ar avea de scos mai puțini bani de la bugetul local, că s-ar compensa cu acea energie produsă în parcul voltaic de care vorbeam. Eu consider că este o idee bună.

Primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob-Ridzi este de acord cu parcul fotovoltaic

Fiindcă primarul Uricaniului în momentul în care am stat de vorbă pe acest subiect privind crearea unui parc fotovoltaicla Vulcan care să susțină proiectul „Green-Line” și administrațiile locale nu discutase încă și cu primarul Petroșaniului, l-am întrebat noi pe Tiberiu Iacob-Ridzi ce părere are de această idee vehiculată de primarul Dănuț Buhăescu.

„Nu contează că se mai fac și alte parcuri fotovoltaice, e un lucru foarte bun să se facă și acel parc fotovoltaic de care vorbiți! Cu cât mai multe parcuri de acest gen, cu atât mai bine pentru oamenii din Valea Jiului! Că până la urmă, banii care ar trebui să-i plătim pe curentul electric la acele autobuze electrice, îi putem folosi în alte investiții. Da, susțin această idee. Acum, dacă vorbim de parcul fotovoltaic de la Vulcan, pe acest proiect, tehnic acel parc se poate face în câteva luni, cum spuneți, dar până să ajungi la momentul în care să începi, acolo este o problemă. Pentru că știm că durează foarte mult. O să vedem”, a răspuns în deplină cunoștință de cauză primarul Petroșaniului.

Birocrația – la nivel de artă și în România, dar și în UE și la Comisia Europeană

Cu sau fără parc fotovoltaic, acest proiect tot lungit de ani de zile să sperăm că în 2024 va fi în sfârșit implementat. S-ar putea, cum spunea și primarul Tiberiu Iacob-Ridzi, ca parcul să nu fie gata la început. Dar dacă spațiu există, „cheltuieli neprevăzute” există în proiect – suficienți bani pentru înființarea acestui parc, cel puțin așa ne-a spus primarul din Uricani că ar fi, nu vedem de ce ar trebui să dureze așa de mult.

Poate doar un „accept” din partea europenilor să dureze vreo jumătate de an, nu zicem ba. Însă, în rest, n-ar trebui să dureze mai mult de 9 luni un an. Iar când spunem de cele șase luni, minim, vorbim serios, că, apropo, dacă vorbim de birocrație în România, la Uniunea Europeană aceasta este și mai mare!

Cu toată digitalizarea cu care se laudă cei de la vârful UE și a Comisiei Europene, este o lentoare a pașilor și o cerere de hârtii cât cearceaful de lungi  de toată frumusețea, plus aprobări, para aprobări, avize și „enșpe mii” de semnături și parafări, de te doare capul nu alta! Un capitol la care nu doar România trebuie să mai lucreze cu siguranță! Da, cineva trebuie să le-o spună și celor din Uniune. Și cine nu crede treaba asta, să vadă exemple cu dosare și proiecte de tot felul, de parcursul lor greoi până la soluționare și finanțare.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii