Ordonanța de Urgență nr. 90/2023, cunoscută și ca “ordonanța austerității”, de reducere a cheltuielilor bugetare, în vederea încadrării în ținta de deficit bugetar prevede o serie măsuri privind interdicția unor cheltuieli ale primăriilor și consiliilor județene din fonduri proprii.
Despre ordonanță,
despre impunerile și consecințele ei la Primăria Uricani am discutat cu Dănuț Buhăescu. Prima consecință a aplicării ordonanței este că proiectele finanțate din fonduri europene și PNDL sunt blocate, în mare parte, până la 31 decembrie 2023. Parțial sunt afectate și unele investiții locale, fiind, totodată, interzisă începerea de noi investiții (documentații, studii de fezabilitate, proiecte de consultanță). În același timp, se anulează cheltuielile de dotare, ceea ce înseamnă că nu se poate achiziționa mobilier, calculatoare și nici hârtie sau pixuri. Sunt suspendate contractele de orice fel făcute din veniturile proprii.
“Cine nu s-a îngrijit
să-și asigure un stoc de carburanți e gata, fiindcă nici pe aceștia nu mai e voie să-i cumperi ”, este de părere Dănuț Buhăescu. “În ce mă privește, a continuat primarul, voi amâna o serie de investiții pe care doream să le încep în acest an. Aici intră realizarea studiilor necesare pentru acordul de mediu la Aqua Park, studiul de fezabilitate e gata. Apoi, tot legat de Aqua Park, mă văd nevoit să amân, pentru anul viitor, licitația pentru proiectul tehnic al acestei investiții”. Tot “ordonanța austerității” interzice primăriei să mai dea banii deja aprobați de consiliu local pentru desfășurarea balului bobocilor. La fel și cei pentru sărbătorirea cuplurilor care au împlinit cinzeci de ani de căsătorie. În cazul acestora, sărbătorirea va avea loc la anul.
“Trebuia să încep,
în acest an, chiar din noiembrie, amenajarea câtorva parcări, mi s-a destăinuit Dănuț Buhăescu. Și chestiunea aceasta se amână. În schimb, mă bucur că se vor face parcările pentru care am încheiat contractul înainte de apariția ordonanței. Practic, vă spun sincer, nu mai am voie să cumpăr birotică, cartușe pentru imprimante, hârtie pentru proiecte, timbre pentru corespondența cu parchete și judecătorii”. Ca atare, am aflat de la primar, hârtia, cartușele pentru imprimante și celelalte consumabile aflate în stoc vor fi drămuite și vor fi utilizate strict pentru rezolvarea problemelor urgente – adeverințe, certificate fiscale și altele de acest gen. “Vom raționaliza tot ce avem, ca să putem să răspundem și să avem pentru serviciile dedicate cetățenilor”, a rezumat Dănuț Buhăescu actuala situație în care se află administrația publică locală din Uricani.