Indiferent de ce spune echipa de comunicare a CFR Călători referitor la circulația trenului pe ruta Simeria – Hunedoara, decizia de reluare a transportului pe acest tronson este dictat strict de sursa de finanțare. Iar când vorbim de bani lucrurile sunt sumbre. Se vehicula faptul că din decembrie se reia circulația trenurilor din Simeria spre Hunedoara, însă acest lucru nu este confirmat de Ministerul Transporturilor.
Deputatul PNL Carmen Hărău a intervenit de două ori la Ministerul Transporturilor cerând repunerea în circulație a acestui tren: ”Reiterez nevoia stringentă a comunităţii locale din municipiul Hunedoara de a repune în funcţiune trenul pe ruta Hunedoara – Simeria şi retur. În urma audienţelor de la cabinetul parlamentar, vă supun atenţiei următoarea problemă gravă din colegiul meu, municipiul Hunedoara. De la mijlocul lunii martie pe relaţia Simeria – Hunedoara şi retur nu mai circulă niciun tren de călători. Municipiul Hunedoara este calamitat din punct de vedere social, şansa hunedorenilor de a-şi câştiga traiul zilnic depinde de naveta efectuată pe calea ferată (ieftină şi punctuală pe acest tronson). Autorităţile locale fac eforturi mari să găsească alternative economice, inclusiv în turism, însă până la obţinerea unor rezultate notabile Hunedoara are nevoie vitală de funcţionarea secţiei CF Hunedoara – Simeria. Prin urmare vă rog, cu respect, domnule ministru, să procedaţi la a înlătura această nouă lovitură pe care o poate primi municipiul Hunedoara. Menţionez că la cabinetul parlamentar a venit cu această problemă o delegaţie compusă din zeci de hunedoreni cu tabele de susţinere a peste 1000 de cetăţeni”, se arată în cererea deputatului.
Pe secţia Hunedoara – Simeria au operat trenuri aparţinând operatorilor de transport feroviar CFR Călători SA (până pe 10.02.2012) și SC Regiotrans SRL (în perioada 10.02.2012- 17.03.2015).
Secția de circulaţie Simeria – Hunedoara a fost închiriată de SC „RC-CF Trans” SRL, care a notificat CNCF CFR SA asupra încetării contractului de închiriere aferent. CFR ar fi trebuit să ofere capacitatea de circulaţie disponibilă către toţi operatorii de transport feroviar de călători.
Pentru asigurarea serviciului public de transport feroviar de persoane pe anumite rute deservite în trecut de SC Regiotrans SRL Braşov, începând cu data de 18 martie 2015, pentru o perioadă de 30 de zile CFR Călători a introdus în circulaţie o serie de trenuri Regio, dar doar pe acele secţii care generează fluxurile maxime de călători. Apoi, operatorul de transport Regiotrans SRL şi-a reluat activitatea pe anumite secţii de circulaţie, CFR Călători retrăgându-se. În mod normal, pe linia Simeria – Hunedoara ar fi trebuit să introducă tren operatorul feroviar privat care dispune de material rulant cu tracţiune electrică înscris în certificatul de siguranţă.
Însă situația a evoluat negativ pentru ruta în discuție. Iată care este situația în momentul de față, conform răspunsului oficial oferit de Ministerul transportului la începutul lunii noiembrie:
”Pentru anul 2015, SNTFC CFR Călători SA avea alocată de la bugetul de stat o compensaţie pentru susţinerea transportului feroviar de călători în sumă de 1.056 milioane lei (limită maximă care nu poate fi depăşită) în condiţiile menţinerii aproximativ aceluiaşi volum de activitate ca în anul 2014, respectiv cu 20% mai mică decât compensaţia alocată în anul 2014, de 1.322,95 milioane lei.
Efectul negativ generat de degradarea performanţei infrastructurii feroviare, fiecare reducere de viteză, precum şi distrugerea liniei, au determinat costuri emergente majorate, respectiv un cost mai ridicat pentru utilizarea extensivă a resurselor umane şi materiale, costurile sporite datorită productivităţii scăzute a resurselor utilizate, creşteri substanţiale de energie, combustibili şi piese de schimb, în paralel cu o reducere a veniturilor aşteptate precum şi riscul de a plăti costuri compensatorii clienţilor datorită calităţii slabe a serviciului prestat materializat prin întârzieri, durate mari de parcurs, nerespectarea drepturilor minime ale călătorilor, aşa cum sunt ele stipulate în Regulamentul CE 1371/2007.
CFR Călători, Ministerul Transporturilor împreună cu Ministerul Finanţelor încearcă să identifice soluţii viabile de resurse financiare de la bugetul de stat, în vederea alocării compensaţiei pentru susţinerea transportului feroviar de călători prin acoperirea în totalitate a cheltuielilor de operare pe secţia de circulaţie Simeria – Hunedoara a trenurilor de călători, care au fost aprobate prin ordinul de punere în aplicare a planului de mers 2014/2015”.
În concluzie, circulația trenurilor pe ruta Simeria – Hunedoara și retur se va relua în funcție de buget, când și cum se vor găsi bani pentru acoperirea în totalitate a cheltuielilor.