Cabanierii din Parâng sunt supăraţi pentru că trei dintre drumurile care ar putea aduce pe timp de vară turişti în staţiunea petroşeneană sunt toate cu probleme… Graţie „grijii” neostenite a social-democraţilor deveni, drumul din Parâng rămâne cum a fost: vara prost (şi foarte prost când plouă) şi necirculabil iarna.
Primul drum,
poate cel mai important, este drumul care leagă staţiunea de zona Rusu. În primăvară, fostul preşedinte al consiliului judeţean, Adrian David, promitea, inclusiv într-o conferinţă comună cu primarul Petroşaniului, Tiberiu Iacob-Ridzi, că acest drum va fi modernizat, că drumul va fi reabilitat în aşa fel încât să fie circulabil şi iarna. Cum după votul din iunie conducerea consiliului judeţean s-a schimbat, şi ÎN CONDUCEREA CONSILIULUI JUDEŢEAN HUNEDOARA NU ESTE NICIUNUL DIN VALEA JIULUI, acum priorităţile sunt altele, banii identificaţi de fosta conducere pentru acest proiect NU mai există, din moment ce la vizita ministrului Vasile Dîncu cei de la Deva au cerut fonduri pentru acest drum. Schema e simplă şi ne-a fost mărturisită chiar de un „păsăroi” pesedist sub acoperire din anturajul actualei conduceri a consiliului judeţean. Acesta ne-a vorbit, pardon ciripit, despre un nou praf în ochi aruncat petroşenenilor, administraţiei publice locale din acest municipiu şi, mai ales, celor care au investiţii în Parâng: „Unii ziceau să le spunem oamenilor că Adrian David a vorbit prostii electorale, că n-a avut niciodată banii. Apoi să le spunem că noi vrem să facem proiectul, că am avut destule voturi din Vale şi oamenii merită asta, dar nu avem fonduri pentru aşa ceva. Ne facem apoi că cerem la guvern bani şi guvernul se face că ne dă… Că nu va da aproape sigur, tehnocraţii de obicei nu dau bani pe aşa ceva. Ei eventual taie, iar dacă ar fi vrut să dea şi li s-ar fi părut un proiect viabil ar fi continuat investiţia (nota red.: oprită în totalitate de guvernul PSD condus de Victoraş Ponta!) privind domeniul schiabil – unde ar fi intrat şi acest drum cum ar fi fost firesc, că doar nu faci un domeniu schiabil modern şi laşi o bucată de drum, de câţiva kilometri în paragină. Astfel, conducerea consiliului judeţean se spală pe mâini, spunându-le petroşenenilor că a vrut să-l facă, dar nu a avut bani, iar guvernul tehnocrat nu i-a ajutat. Deci, în concluzie, guvernul tehnocrat e de de vină…”. Ăsta da raţionament, şi de asta merg bine treburile în ţara asta, „tovarăşi” machiavelici!
Al doilea drum
care îi încurcă pe investitorii din turismul din Parâng, atâţia câţi mai sunt ei, este drumul de pe Defileul Jiului, cel care leagă Ardealul de Oltenia. Dar acesta, cât de curând, adică în cel mult un an, va fi gata. Oricum, de la Bumbeşti la Lainici drumul arată foarte bine, orice ar spune cârcotaşii… traseişti.
În fine, al treilea drum,
care în opinia investitorilor din Parâng stopează turiştii spre staţiune, este DN 7A. Şi acest drum se află în reabilitare. E drept că în prezent îţi rupi maşina dacă te încumeţi pe el, dar când va fi gata va fi o mândrie de drum. Porţiunea de un kilometru-un kilometru jumătate de la hotarul dintre Vâlcea şi Hunedoara este ciuruită.
În urmă cu două săptămâni
vă prezentam punctul de vedere al unui investitor care deţine o pensiune, lângă drumul naţional DN 66, înainte de Petroşani dinspre Deva. Omul era foarte nemulţumit de închiderea drumului în intervalul 9:00-18:00, zilnic, cu excepţia zilelor de week-end, pentru lucrările ce se execută. Spunea că pierde clienţi, deci bani, dar că impozitele la stat sunt aceleaşi, nimeni neţinând cont de starea aceasta de fapt. Am consemnat, de asemenea, răspunsul şefului de la drumuri, cum că lucru fără sacrificii nu se poate, că e ultimul an când se mai întâmplă treaba aceasta, de aceea înţelegerea e mama înţelepciunii. Bine că redactorul şef a pus punct acestei inutile polemici rutiere, dar şmechereşti din partea unuia care-şi făcea astfel reclamă, fără să scoată vreun leuţ din buzunar.
ne-a abordat: „Prin acest program de închidere a Defileului Jiului este obturat practic circuitul turiştilor ce vin dinspre Ţara Românească – Oltenia, Bucureşti şi Constanţa către Valea Jiului. Niciun turist nu se va trezi niciodată la ora 5:00 dimineaţa ca să poată să treacă pe defileu. Iar pe Transalpina, pe lângă faptul că turiştii sunt duşi în eroare de semnul mare care indică drum închis pe defileu (!), mai au o problemă când ajung la limita de judeţ dintre Vâlcea şi Hunedoara, unde drumul este un dezastru – chiar şi pentru mine, care zic că sunt un şofer învăţat cu drumurile de munte. Să bagi o maşină normală pe acel drum naţional 7A înseamnă efectiv să-ţi baţi joc de maşină şi să rămâi fără ea. Din cauza închiderii defileului, doar într-o săptămână vă pot spune concret că am pierdut patru camere – de vineri până duminică – care trebuiau să fie ocupate de nişte turişti din Târgovişte. Ei ştiind că defileul e închis, au vrut să vină pe partea cealaltă, pe DN 7A, dar văzând cum e drumul s-au întors şi au coborât spre Sebeş, mergând apoi în altă parte şi renunţând la a mai urca în Parâng. Iar ăsta e doar un mic exemplu… în timp şi mai ales în atâtea veri. Ia gândiţi-vă câţi astfel de turişti i-am pierdut la Petroşani şi în Vale şi câţi mai pierdem şi vara aceasta. Iar iarna câţi pierdem în Parâng că drumul respectiv până la cabanele din staţiune nu poate fi circulat! Legat de DN 7, ce se întâmplă la hotarul cu Vâlcea, eu consider că acolo cu un utilaj, un autogreder se poate rezolva problema într-o oră şi jumătate, lucru care ar face ca turiştii să poată veni la noi, în Petroşani, pe acea rută. E numai o porţiune de un kilometru distrusă, pe care nu se poate trece. Pe linie de turism, cu aceste două drumuri, defileul şi DN 7A, ne-au cam închis, iar dacă mai adăugăm şi drumul din Parâng ce să mai spun… Am auzit că există câţiva investitori în turism din Parâng şi Petroşani şi zonele adiacente, care vor să dea în judecată drumurile naţionale, dar înainte de asta cred că ar trebui să ne constituim într-o asociaţie care să ne reprezinte interesele în acest sens. Legat de drumul din Parâng, eu le spun celor de la consiliul judeţean următoarele: tot turistul din România vrea să urce cu maşina până sus, până la locul unde vrea să fie cazat. Staţiunile din România fără acces auto sunt falimentare, dau exemplu Muntele Mic şi Parângul. De partea cealaltă, staţiunile cu acces auto Rânca, care s-a născut practic peste noapte, şi Straja-Vâlcan înfloresc, au turişti… (şi plătesc şi impozite şi taxe, nu lucrează la negru – n.r.) Dacă drumul din Parâng NU se face, atrag atenţia domnilor de la consiliul judeţean, care răspund de acest drum, că vom da faliment toţi cei care investim acolo. Vom închide cabanele rând pe rând, şi aşa deja sunt foarte multe cabane puse la vânzare. La fiecare nedeie, politicienii din toate partidele, deci şi cei care se află acum la putere, ne-au promis, pe rând, că ne fac drumul. Inclusiv domnii care au fost preşedinţi de consiliu judeţean! E păcat… Numărul de turişti s-a redus la mai puţin de jumătate din cauza acestor drumuri, chiar şi în sezonul de iarnă, iar toate treburile acestea ne afectează şi în turismul internaţional. De la Obârşia Lotrului ne veneau în Parâng foarte mulţi turişti cehi. Ei traversau cu autocarul, coborau de la Obârşia Lotrului către Petroşani. În condiţiile în care autocarele nu mai vin, că nu pot să treacă, n-au mai venit nici turiştii cehi. Existau şi cazuri când îi lăsau în Obârşia Lotrului pe turiştii cehi şi de-acolo ei traversau peste munte, aşteptând apoi autocarele jos, la noi la telescaun, după o zi-două petrecută de ei în Parâng. Neputând să vină autocarul, pe distanţa asta de 30 de kilometri, fireşte că n-au mai venit nici aceştia…”.