Decizia Guvernului de a adopta Codul administrativ printr-o Ordonanță de Urgență readuce în discuție necesitatea și importanța acestei legi. În opinia deputatului Marius Surgent această lege este așteptată de foarte multă vreme de administrațiile locale, de-a lungul anilor fiind identificate și semnalate o serie de disfuncționalități de tehnică legislativă în domeniul administrației publice locale. „Ca parlamentar am susținut că este absolut necesar să fie aduse modificări importante la această lege. Spun acest lucru atât din propria experiență, lucrând în administrația publică locală, precum și din discuțiile purtate cu primarii hunedoreni. De aceea, atât eu, cât și colegii mei parlamentari de la ALDE am susținut acest proiect legislativ. Sper ca în perioada următoare discuțiile legate de adoptarea Codului administrativ să prindă contur iar această lege să fie adoptată”, a precizat deputatul.
Administrațiile locale „sufocate” de prevederi legislative redundante și paralele
„În domeniul administrației locale se constată o serie de disfucționalități de tehnică legislativă precum inexistența unor definiții unitare ale principalelor concepte de administrație locală, prevederi legale redundante și paralele sau existența unor norme juridice contradictorii. De asemenea, din experiență proprie vă pot spune că de multe ori în cadrul administrației locale te poți confrunta cu dificultăți în aplicarea prevederilor legale din cauza normelor juridice neclare și necorelate. Tocmai de aceea, din punctul meu de vedere aceste disfuncționalități trebuie reglementate și clarificate pentru a permite administrațiilor locale o funcționare eficientă”, a precizat deputatul Marius Surgent.
Codul administrativ stabilește și care este rolul administrației publice centrale în raport cu administrațiile locale
Printre altele, codul administrativ reglementează și aduce o serie de clarificări privind instituția prefectului și a serviciilor publice deconcentrate. „Delimitarea rolului și atribuțiilor principale ale Guvernului în raport cu administrațiile publice locale sau necorelarea statutului de prefect cu specificul și cutumele administrației publice locale în raport cu prevederile constituționale sunt doar câteva exemple ce pot fi prezentate ca neclarități care generează o serie de disfuncționalități în funcționarea administrațiilor publice locale. De asemenea, consider că sunt necesare o serie de reglementări care să clarifice modalitățile de colaborare și control între ministere, serviciile publice deconcentrate și prefect. Spun acest lucru pentru că de multe ori au fost constatate anumite disfuncționalități între aceste instituții generate atât de neclarități privind statutul lor juridic cât și de raporturile lor cu miniștri sau prefecții” a precizat deputatul.
Tocmai de aceea, deputatul Marius Surgent speră ca acest proiect legislativ să prindă contur și să fie adoptat în perioada imediat următoare. „Declarația premierului României privind adoptarea Codului administrativ prin OUG sau prin asumarea răspunderii guvernului îmi dă speranța că într-un final această lege va intra în vigoare. Este o lege așteptată de toți primarii din țară, indiferent de coloratura politică și tocmai de aceea sper că va fi adoptată”, a concluzionat deputatul.