Nu aș fi scris aceste rânduri dacă, marți dimineață, în drum spre Petroșani, nu aș fi zărit un lucru care mi-a atras atenția. Asta se întâmpla la Livezeni, aproape de intersecția lui DN66A cu DN66. Normal că nu puteam rata ocazia.
Pe poarte dinspre
Iscroni a Stației de Epurare de la Dănuțoni tocmai intra un TIR pe platforma căruia se aflau două autobuze verzi. Autotrenul avea numere de înmatriculare turcești și imediat mi-am dat seama că e vorba despre alte autovehicule electrice de transport în comun din proiectul Green Line, în curs de materializare. Șansa mea, ca să aflu mai multe despre autobuzele astea, a fost domnul Ștefan Feszner, director executiv la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Green Line, aflat aici pentru recepția autovehiculelor.
Am aflat de la dumnealui
că aceste două autobuze venite marți li se adaugă celorlalte patru, ajunse luni, și altora șase, venite săptămâna trecută. Acum sunt, așadar, douăsprezece autobuze electrice garate lângă clădirea stației, dar, până la sfârșitul anului, vor mai fi aduse paisprezece. În total, numărul autobuzelor electrice din Valea Jiului va fi de douăzeci și șase. Odată cu ele au ajuns la destinație și cele patruzeci și patru de stații de încărcare, împreună cu echipamentul special aferent.
Mă gândesc că
n-ar fi rău să vă fac cunoscute câteva caracteristici ale autobuzului electric Isuzu, model Novo City Volt. Are 56 de locuri, 25 pe scaun plus cel al șoferului. Lungimea lui este de 7,97 m, lățimea de 2,463 m, iar înălțimea de 3,260 m. Puterea motorului este de 355 Kw. Încărcarea la curent alternativ durează opt ore, iar la curent continuu două ore. În regim normal, fără furnizarea de aer condiționat, autonomia autobuzului este de 300 de kilometri. În condiții deosebite, aer condiționat, încălzire și plin complet, poate să parcurgă 200-220 de kilometri cu o încărcare.
Taxarea se face
în sistem ITS (card, abonament, bilet, aplicație), iar interiorul este prevăzut cu sistem video. Domnul director executiv mi-a precizat că aducerea autobuzelor electrice la destinație reprezintă mai mult de o jumătate din proiectul Green Line. Până la sfârșitul lui 2023 va fi materializat cam 60-70 la sută din acest proiect, urmând ca, la anul, să fie realizat și restul. Asfaltarea străzii Nicolae Titulescu din Vulcan și a celorlalte segmente din DN66A prevăzute este îngreunată de obținerea unor autorizații. Dacă vremea va fi în continuare corespunzătoare, este foarte posibil ca asfaltarea să aibă loc în lunile rămase până la finele anului.