de Corneliu BRAN
Despre străzile Petroșaniului
- Domnule primar, suntem azi-mâine spre sfârșitul verii și începem o nouă toamnă, apoi vine sezonul rece. De aceea, pentru început vă întrebăm cum a pregătit administrația locală în primăvară și în această vară străzile localității? E vizibil că anul acesta s-a lucrat parcă mai mult ca niciodată la reabilitări de străzi, la reparații. Totodată ce mai urmează la acest capitol în septembrie și octombrie – luni în care se mai poate lucra? Firește, dacă vremea va permite…
- Am avut lucrări de reabilitare a drumurilor publice în municipiul Petroșani atât pe ceea ce înseamnă șoseaua de centură, dacă e să ne referim la porțiunea dintre Kaufland și zona stațiilor de carburanți, cât și pe strada Lunca și Cuza Vodă, sau pe strada Cărbunelui, în Cartierul Colonie. Reabilitări efectuate cu bani de la bugetul local. De asemenea, tot cu bani de la bugetul local, am reasfaltat turnanta din interiorul Stadionului Petre Libardi, dar și viaductul din apropiere de stadion, plus multe lucrări de reparații la o serie de drumuri, de alei și nu în ultimul rând de trotuare prin tot orașul. Acest Program finanțat cu bani de la bugetul local va continua și în anul viitor, iar pentru că ați întrebat, și în această toamnă, atunci când vremea va permite vom face intervenții la partea carosabilă, vorbesc de lucrări de reparații.
În ceea ce ar privi investițiile, am avut în acest an trei obiective foarte mari, din care două sunt în implementare. Este vorba de pachetul de străzi de deasupra Gerom-ului. Acolo au fost asfaltate – și vor fi în continuare până la finele lunii septembrie – toate străzile, cu trotuare, cu rigole pentru apă pluvială și tot ce trebuie și ce ține de infrastructura rutieră din zona respectivă. Celălalt pachet de străzi, tot pe investiții, pe fonduri tot de la bugetul local, conține reabilitarea străzilor Aurel Vlaicu, Sarmizegetusa, Jiului, Mioriței, lucrări ce vor fi finalizate în această lună, în maxim două săptămâni.
Avem pe agenda de lucru, tot așa, un pachet ce conține șapte obiective, pe Programul Național de Investiții Anghel Saligny , vorbim aici de străzile: General Vasile Milea, Slătinioara, trei străzi din zona Turnului de Apă, Șoimilor și Sălătruc.
Nu trebuie uitat că avem depus proiect și pentru zona de dincolo de Jiul de Est, străzile Boțoni, Sirenei, Digului și așa mai departe, documentațiile tehnice fiind făcute, astfel încât vom rezolva în viitorul apropiat și aceste străzi.
Strada Cuza Vodă e asfaltată deja, dar avem depuse documentațiile și pentru această stradă pentru investiții. Ceea ce înseamnă că acolo vor fi făcute și trotuarele și rigolele de scurgere, deci o lucrare complexă. De asemenea, strada Maleia, care duce spre stațiunea turistică din Parâng, este prioritatea numărul unu și intră în PNI Anghel Saligny chiar din acest an!
- Deci la anul vom vedea începute lucrări și pe strada Maleia!?
- Probabil că da, pentru că trebuie făcută licitație pentru proiectarea execuției. Deci avem doar DALI-urile, după care se scoate la licitație proiectarea și execuția lucrărilor. Trebuie să scoatem împreună aceste două operațiuni tocmai ca să putem să scurtăm timpul și să înceapă lucrarea mai repede.
- Ați făcut un calcul, câte străzi ați reabilitat anul acesta? Mie îmi ieșeau vreo 12, dar, sincer, le-am pierdut șirul, pentru că în ultima perioadă tot s-a lucrat la acest capitol…
- Cred că sunt mai multe. Dacă nu greșesc, pe investiții cred că sunt vreo 18.
- Probabil vor fi la final de octombrie când veți trage linie…
- Nu, 18 sunt acum! Pentru că acolo sunt pachetele de deasupra de Gerom, din Colonie plus alte zone. Numărul e cam acesta… Oricum sunt mai mult de 12, dar, cinstit, nu le-am numărat.
- Dacă facem o medie de 500 metri strada, înmulțit cu 18 străzi, ies vreo 9 km de covor asfaltic, plus trotuare și rigole. Nu e puțin într-un an cu bani de la bugetul local!
- Da, a fost o investiție foarte mare! O să vă mai dau o veste bună: zilele acestea, mai precis după 17 august, vor începe lucrările la cele 11 blocuri, pe fonduri europene pentru anvelopare termică.
Despre reabilitări termice de blocuri
- Bun, atunci haideți să schimbăm registrul și să vorbim de blocuri… Câte blocuri avem în Petroșani?
- În jur de 400.
- Iar reabilitate?
- În jur de 30.
- Câte v-ați gândit să fie reabilitate în viitorii ani, asta în afară de pachetul acesta de 11 blocuri? Firește să ținem cont de proiecte clare. O să încercați încă, măcar, 30 de blocuri?
- Da. Bine eu aș fi vrut să fie mult mai multe, dar nu sunt bani suficienți pentru această activitate. Dar în perioada următoare – și aici mă refer începând cu anul viitor – avem depuse pe PNRR încă un pachet de 12 blocuri, care ar trebui să intre la anvelopare.
- Să vorbim de cele 11 blocuri de care ne-ți zis la început…
- Deci aceste blocuri sunt pe Programul Operațional Regional (POR). Sunt blocurile de care tot discutăm de foarte mult timp, pentru că din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcții și în ceea ce înseamnă cheltuielile cu forța de muncă au apărut tot felul de modificări. Dar între timp s-a reglementat totul, s-a emis certificatul acela către ADR Vest, noi am făcut actul adițional cu constructorul – care a fost de acord – și din 17 august se va intra în teren, deci începe treaba. Aceste 11 blocuri sunt situate în toate zonele din oraș, cinci dintre ele sunt blocuri turn, restul de șase sunt blocuri cu patru etaje.
- Există vreo noutate legat de câți bani trebuie să depună, să contribuie, asociațiile de proprietari și primăria?
- Nu. Asociațiile pun 20% iar primăria contribuie cu 30%, 50% fiind bani de la Uniunea Europeană.
- Dar există și un Program în care primăria a făcut demersuri pentru o altă serie de blocuri, în care asociația de proprietari nu trebuie să contribuie nici măcar cu un leu!?
- Este vorba de PNRR… da, acolo, proprietarii de locuințe nu trebuie să plătească nimic. Încă nu am primit undă verde pe acele proiecte, dar cred că până la sfârșitul anului ar trebui să semnăm contractele la obiectivele pe care ei le consideră că sunt eligibile.
- Acel Program de reabilitare de blocuri prin PNRR este uimitor de avantajos pentru cetățeni! Plus lucrările care se fac, inclusiv partea cu ascensoarele. Totul e să se și aprobe…
- Din păcate, banii alocați pe această componentă n-au fost foarte mulți și în special pentru județul Hunedoara, unde sunt foarte multe orașe și municipii, sesiunea de depunere s-a terminat într-o oră și 48 de minute! În alte regiuni din România, cum este cea de Sud, sau Nord, n-au acoperite toate sumele și probabil că se vor redistribui către celelalte zone, precum și a noastră, unde sunt depuse proiecte.
- Deci câte blocuri ar fi pe PNRR dacă s-ar aproba?
- Cred că 10 sau 12… Deci ar fi șanse să mai prindem câteva, eu așa zic. Avem depus și pentru două unități de învățământ, Școala I.G. Duca și Colegiul Teoretic Mihai Eminescu, tot așa pe anvelopare termică.
Despre turism și mai ales despre viitorul telescaun TS4 din Parâng și parcări
- Bun. Să intrăm puțin și pe turism. Vorbeam înainte de strada Maleia și e bine dacă se reabilitează, pentru că e strada care duce spre telescaun, spre zona Rusu și telescaunul de-acolo și spre drumul ce duce sus în stațiune. Ne spuneați la începutul anului că încercați să căutați soluții pentru o parcare aproape de telescaunul vechi. Mai este valabil? De ce vă întrebăm, pentru că problema mare pentru turiști, iarna, este lipsa unei parcări. Și asta o știe toată lumea. Ați reușit să identificați o soluție pentru realizarea măcar a unei parcări mai mare?
- Da. Am identificat o soluție. Noi acum reluăm demersurile pentru a scoate din fondul forestier cele 8 hectare de teren pentru TS4. Acum e mai ușor ca aceste demersuri să fie aprobate pentru că s-a modificat legea și nu mai trebuie să dăm în compensare sau să plătim contravaloarea acestei scoateri din fondul forestier. Sper să primim aprobarea anul acesta și de anul viitor să intrăm efectiv la execuția noului telescaun TS4. Iar atunci vom avea posibilitatea să amenajăm o parcare în zona de deasupra telescaunului vechi, de la stația de întoarcere până la bazine, la punctul de unde va pleca, practic, acest TS4. Acolo avem o suprafață suficient de mare și va fi un domeniu public unde putem să amenajăm această parcare.
- Vor fi măcar 100 de locuri de parcare dacă o veți face?
- Da, eu zic că pe puțin putem face acolo 100 de locuri de parcare! Însă, în zona vechiului telescaun să știți că am discutat cu proprietarii de terenuri de-acolo, și este în intenția dumnealor – și o să sprijinim și noi cât se poate – amenajarea unor noi locuri de parcare. Ideea este să nu ducem foarte sus în munte mașinile turiștilor, ci să le parcăm acolo mai jos.
- Aceste parcări de jos, de lângă vechiul telescaun, vor fi deci parcări private?
- Da. Și dacă vorbim de ele, eu cred că tot în jur de 100 de locuri de parcări private, cel puțin, vor fi în plus față de cele existente acum.
- Deci, credeți că în sezonul de iarnă ce începe în 2023, decembrie, ar putea fi gata în Parâng cel puțin 200 de locuri de parcare, publice și private cum ați spus? Că 200 de locuri ar însemna și rezolvarea cât de cât a acestei probleme…
- Eu cred că da! Cu siguranță veți vedea că se fac. În momentul în care vor fi date aprobările și finanțarea pentru TS4, ne vom apuca apoi și de parcare.
- Tot vorbim de TS4. Explicați-ne ce presupune acest telescaun?
- E un telescaun nou de șase locuri, așa fiind trecut în proiect, care va porni de la stația de bazine de deasupra stației de întoarcere a telescaunului vechi, până sub vârful Badea, cale de 2 km. Acest telescaun va deservi cel puțin patru pârtii. Este vorba de Pârtia Slima, de alte două pârtii noi care se vor face prin zona actualei păduri, plus Pârtiile A și B.
- Știm că e greu de dat o prognoză, dar credeți că în 2-3 ani Parângul va avea acest TS 4?
- Da! Cred că dacă se aprobă finanțarea vom avea chiar și mai repede! Constructorul, e vorba de Doppelmayr, cere să-i dai comanda cu șase luni înainte de livrare. Deci, acesta în șase luni de la momentul în care i-am dat comanda, ne poate fabrica instalația. Ei nu lucrează pe stoc, lucrează pe instalații personalizate cumva în funcție de relief. Va fi o instalație modernă, asta e clar.
- Dacă tot vorbim de turism și telescaune, v-am întreba ceea ce se întreabă mulți din oraș: există ceva probleme la bazinul de apă?
- Nu. Nu există nicio problemă. Constructorul trebuie doar să vină să finalizeze și să recepționăm pompele care sunt montate pe poziții. După care trebuie să începem să umplem acel bazin de apă din zona Căsuța din Povești. Am avut un ghinion când ne-au furat cablurile exact când trebuia să facem recepția prima dată și de aceea s-a întârziat. Da, după ce au fost montate, cablurile respective au fost furate. Din păcate. Am făcut plângere la poliție, am înlocuit acele cabluri că nu puteam să lăsăm așa… Dar acum totul e în ordine.
Despre proiectele pe linia siguranței cetățeanului
- Ne-ați spus mai înainte de poliție și haideți să schimbăm din nou foaia și să vorbim de siguranța cetățeanului. Știu că aveți două proiecte pe țeavă în acest sens… Unul, unde deja aveți vești despre finanțare, legat de iluminatul public stradal și un al doilea legat de monitorizarea și supravegherea video pe străzi și în parcuri. Cum stă treaba cu aceste proiecte?
- Este vorba de un proiect pe fonduri europene prin care vor fi montate peste 100 de camere de luat vederi prin tot orașul. În perioada următoare, maxim o lună de zile, vom pune în funcțiune un sistem de monitorizare video în zona Coloniei, asta pe fonduri proprii. Vom instala camere de luat vederi moderne care pot să identifice foarte clar numărul mașinilor. În acest moment în Petroșani avem 78 camere de luat vederi pe domeniul public și să nu se uite că am fost prima localitate din Valea Jiului acum zece ani, când am introdus acest sistem de supraveghere video pe domeniul public, printr-un proiect cu finanțare europeană, în zona Centrului Civic, în zona magazinului Jiul și pe strada Nicolae Bălcescu fiind montate aceste camere video. Acum vom extinde acest sistem și în Cartierul Aeroport și pe toată lungimea străzii principale a localității, cât și în parcuri. Iar din fonduri proprii și în Colonie, cum spuneam. Vom semna contractul pe proiectul european până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom începe și această lucrare.
- Pe partea de iluminat stradal? Că vorbim și aici până la urmă de siguranța cetățeanului… Știm de un proiect cu finanțare de 5 milioane lei! Bani mulți!
- N-am primit încă această finanțare, însă noi am aprobat documentația în consiliul local, urmează să depunem proiectul, care odată aprobat va fi finanțat prin Agenția de Mediu, deci prin bani guvernamentali. Vom înlocui toate cele peste 1.300 de corpuri de iluminat pe care le avem în acest moment pe străzile municipiului Petroșani cu altele performante, iar în plus vom extinde rețeaua cu alte peste 200 de corpuri de iluminat noi. Ceea ce va face, în urma implementării acestui proiect, ca acele costuri pentru primărie să scadă cu aproximativ 80%! Acele lămpi noi și eficiente din punct de vedere energetic vor face această diferență, practic ceea ce se cere acum și de Uniunea Europeană, adică reducerea consumului de energie electrică, ținând cont de criza energetică prin care trece Europa. Aceste lucrări, dacă totul decurge bine, vor începe tot la anul.
- Acest iluminat public modern va exista și în parcările mari pe care primăria le-a construit în ultimii ani? Că multe dintre ele au o lumină destul de chioară azi. V-aș da un exemplu parcarea din spatele blocului 4 de pe strada Avram Iancu, jumătate din ea cam stă în beznă. Mai sunt și altele în Aeroport. O iluminare mai bună ar ține hoții sau pe cei puși pe distrugeri mai departe. Nu de alta, dar nu e plăcut să te trezești într-o noapte fără cauciucuri sau cu mașina zgâriată… În beznă n-ai cum să distingi ceva… ba mai iei și un par în cap fără să știi…
- Da. Trebuie să extindem iluminatul public în parcarea nouă de lângă spital, pe care am realizat-o anul trecut. Plus în alte câteva zone unde într-adevăr există probleme, inclusiv în zonele de care spuneți. Vom avea în vedere toate aceste lucruri la implementarea acestui proiect.
Septembrie, începe școala. Cum sunt pregătite școlile petroșenene?
- Să schimbăm din nou discuția, pe final, și să vorbim foarte pe scurt de grădinițe, școli și licee. De ce? Deoarece mai este puțin și în septembrie va suna din nou clopoțelul… Știm că august este întotdeauna o perioadă când școlile se igienizează, se fac deratizări și dezinfecții, se repară și vopsește… Deci, cum stă Petroșaniul la acest capitol?
- Toate școlile, liceele și grădinițele din Petroșani fac aceste lucrări de igienizare a sălilor de clasă, băilor, coridoarelor și cancelariilor, plus lucrări de reparații și de tot ce trebuie. Noi din punct de vedere al infrastructurii școlare la Petroșani nu avem probleme cam de niciun fel. Avem condiții de învățământ foarte bune, în ceea ce privește infrastructura dar și corpul didactic – pentru că este foarte important să ai și dascăli buni și ați văzut că nu ducem lipsă, Colegiul Mihai Eminescu este din nou primul colegiu din județ în ceea ce înseamnă promovabilitatea la Bacalaureat, ceea ce nu-i lucru puțin, la fel, pe locul 9 din 31 de licee, avem Colegiul de Informatică Carmen Sylva, Colegiul Hermes de asemenea în prima jumătate. Toate unitățile de învățământ vor fi pregătite în septembrie pentru deschiderea noului an școlar și sper ca în această toamnă să înceapă construcția și la creșa pe care o vom avea prin Programul de creșe național derulat prin Ministerul Dezvoltării. Plus sala de sport de la I.G. Duca, sală nouă care va fi finalizată în această toamnă.
- Unde mai aveți probleme cu săli de sport și terenuri de sport?
- Mai avem câteva probleme, dar le rezolvăm. O să înlocuim suprafața artificială la Școala I.G. Duca, sediul nou, după ce vom finaliza sala de sport, plus la Colegiul Teoretic Mihai Eminescu, unde pe suprafața terenului din asfalt vrem să montăm un covor de iarbă artificială, plus alte mici intervenții la tribunele și gradenele de-acolo.