În urmă cu un secol, / PAZA LUCRĂRILOR DE ARTĂ PE LINIA...

În urmă cu un secol, / PAZA LUCRĂRILOR DE ARTĂ PE LINIA CFR PETROȘANI-SIMERIA

Timp de citire: 3 minute

Inaugurată în 1870, linia ferată Petroșani-Simeria are o importanță strategică și după mai bine de jumătate de secol, când Valea Jiului are altă apartenență statală, dar același profil economic dat de exploatarea minelor de cărbune. De aceea, paza tunelelor și podurilor de pe traseul căii ferate constituie un obiect de importanță națională, aflându-se în vizorul Serviciului Special de Siguranță Petroșani.

Dintr-un raport al unui agent care se urcă într-un tren din gara Petroșani, aflăm cum este pusă în practică paza la 26 noiembrie 1924:

„(…) la controlul făcut de mine pe trenul care pleacă din localitate la orele 1½ spre Simeria, nu am putut semnala nici o persoană suspectă și nici marcantă, tot deodată cu onoare mai raportez că la inspecția făcută pe linia CFR dintre stația Merișor și Peștera Bolii, am constatat că este păzită cu o pază sigură, după cum urmează: 1. podul de fer de la kilometru 57-58 se păzește de la locuitorii din com. Crivadia; 2. tunelele de la km 59-60; asemenea și podul de fer se păzește de locuitorii din com. Merișor; tunelul de la km. 60-61 asemenea și un pod de fer care e în reparație se păzește de oameni care sunt plătiți de antreprenorul lucrării, iar un pod de fer de la km 62-63 se păzește tot cu locuitorii din com. Merișor; tunelul de la km. 63-64 se păzește cu locuitorii din com. Bănița, iar tunelul de la km. 64-65 și cel de la km. 66 se păzește de oameni (cantonieri) CFR, afară de tunelul mare de la Bănița care este păzit de soldații de la Regimentul 92 Orăștie, în cap cu caporalul Vlaicu Ilie, șef de post, iar tunelul de la Peștera Bolii asemenea păzit de cantonieri CFR; toată paza și controlul lor sunt făcute de șeful de post din Merișor în unire cu 2 soldați ce-i are la dispoziție.

Schimburile se fac astfel: schimbul I de la orele 6 la orele 12, schimbul 2 de la orele 12 la orele 18, și de la orele 18 la 22 – schimbul III, schimbul IV – de la orele 22 până la orele 2, schimbul V de la orele 2 până la orele 6 dimineața”.

Un alt raport către Șeful Serviciului Special de Siguranță Petroșani confir­mă faptul că paza tunelelor o face Garda Civilă, for­mată din săteni din trei comune (Crivadia, Merișor și Bănița), sub conducerea Plutonului de Jandarmi din Merișor.

Teoretic, cei care le păzesc ar trebui să aibă un pichet, unde să se poată adăposti de intemperiile naturii. Însă situația din teren e cu totul și cu totul deosebită decât teoria.

Pe 31 octombrie Serviciul Special de Si­guranță Petroșani primește o circulară de la un secretar de stat la Ministerul de Interne, despre stagnarea unor construcții absolut necesare (pe care le numește „bordeie”) pentru desfășu­rarea în bune condiții a pazei lucrărilor de artă de pe linia ferată Petroșani-Simeria: „Marele Stat Major ne-a adus la cunoștință că comandamentele care dau oameni pentru paza lucră­rilor de artă raportează că lucrările pentru cons­truirea bordeielor pentru adăpos­tirea gărzilor nu au făcut aproape nici un progres, astfel că oamenii suferă uneori din cauza frigului. Față de cele de mai sus, rugăm binevoiți a dispune terminarea de urgență a acestor lucrări, deoarece venirea timpului rău, gărzile neavând unde a se adăposti. (…) Bordeiele urmează să fie făcute cu traverse de lemn și acoperite cu stuf”. După descriere, construcțiile nu par a fi chiar bordeie, ci aduc mai degrabă a barăci.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii