Importante răspunsuri oferite de autorități legat de dezvoltarea stațiunii montane Parâng

Importante răspunsuri oferite de autorități legat de dezvoltarea stațiunii montane Parâng

Timp de citire: 6 minute

Întâlnirea cu presa de pe Maleia, de la reinaugurarea drumului reabilitat prin PNI „Anghel Saligny”, despre care am relatat pe larg în ediția de ieri, s-a transformat într-o scurtă conferință de presă desfășurată în aer liber.

Drum de munte închis pe timp de iarnă

L-am întrebat pe primarul Petroșaniului de ce nu s-ar putea ca drumul din Parâng, de asemenea reabilitat cu covor asfaltic până în vârf de stațiune, să fie deschis în mare parte și iarna.

„Pe porțiunea de la zona Rusu în sus nu se circulă iarna, pentru că așa cum vedeți în anotimpul rece nu se circulă nici pe Transalpina sau pe Transfăgărășan, drumuri situate la mare altitudine și unde viscolește. Sunt condiții de iarnă și astfel se explică această măsură. Zăpada este viscolită și pe acest segment de drum și atunci nu este eficientă nici deszăpezirea, ar fi foarte greu de întreținut acest drum pe perioada iernii”.

Banii împrumutați pentru reabilitarea străzii Maleia, folosiți la o altă investiție publică majoră

Mai apoi, ZVJ l-a întrebat pe primarul Tiberiu Iacob-Ridzi despre istoricul de reabilitare a acestui drum, la care s-a mai intervenit în ultimii ani, pentru acesta fiind făcut și un împrumut bancar de către primărie, aprobat în consiliul local. A fost importantă această întrebare, în contextul în care prin Petroșani se spune de către unii că s-au cheltuit foarte mulți bani pentru acest drum turistic, iar primarul a fost rugat să lămurească problema definitiv.

„Aceasta, prin acest program național de investiții, este prima investiție în acest drum! Restul au fost lucrări de reparații! O dată am turnat covor asfaltic acum 10 ani, dacă nu mă înșel, sau chiar 11 ani, după care am făcut lucrări de reparații mai ample, într-adevăr, anul trecut, deoarece nu se mai putea circula. Dar și aceea a fost o lucrare de reparație, nu investiție. Singura lucrare de investiție pe această stradă, în afară de investiția la canalizare, este aceasta, finalizată acum. Acel credit contractat nu a fost folosit! Într-adevăr, eu am anticipat niște lucruri, iar în 2021 am luat un credit, deoarece nu știam când se va porni PNI Anghel Saligny, iar drumul era tot mai stricat. De la momentul când s-a anunțat acest program național și s-a spus că va porni, din 2019, și până la momentul exact al pornirii, a trecut mai bine de trei ani de zile. Noi am luat acest împrumut bancar ca o siguranță! Pentru că, dacă nu mergeam pe Anghel Saligny, sau nu se finanța, atunci reabilitam drumul pe buget local, fiind vorba de o lucrare importantă. Deci, banii care s-au luat pentru strada Maleia, prin acel împrumut bancar, sunt în bancă, iar destinația lor va fi hotărâtă de către consiliul local în perioada următoare. Putem să folosim acei bani la alte lucrări de investiții, deci nu oricum. Și vă dau și o informație pe această temă: în intenția mea este ca acești bani să-i folosim ca și contribuție proprie la finanțarea instalației de sanie pe șină pe care vrem să o facem pe fonduri europene în Parâng”, a venit răspunsul primarului.

Pe când rețea publică de apă și canalizare în Parâng?

Profitând de prezența prefectului de Hunedoara și de faptul că, în cuvântul dumnealui, printre altele, a amintit de acest program național de investiții destinat strict pentru infrastructura drumurilor și rețelelor de apă și canalizare, l-am întrebat dacă nu cumva prin „Anghel Saligny” s-ar putea rezolva și cu problema apei și canalizării în Stațiunea Parâng, într-un parteneriat comun primărie – Apa Serv Valea Jiului – Consiliul Județean, aceasta fiind acum cea mai importantă problemă de rezolvat în stațiune în condițiile în care cu drumul s-a rezolvat (alături de construirea a minim două parcări mai mari, iarna știindu-se ce probleme sunt din cauza lipsei parcărilor și de introducerea gazului metan).

„Vreau să vă spun că, la nivelul județului Hunedoara, este vorba de 1,1 miliarde lei investiți pe PNI Anghel Saligny. Iar în ceea ce privește Stațiunea Parâng, cu siguranță avem nevoie de o infrastructură de apă și canalizare. Această stațiune este într-o perpetuă dezvoltare și toată lumea implicată acolo ca business și care dorește să investească are nevoie de apă și canalizare. Se vor căuta soluții cu siguranță în acest sens”.

La acest punct a ținut să intervină imediat și primarul Petroșaniului:

„Să știți că, tot pe Anghel Saligny, Petroșaniul a obținut cea mai mare sumă din județul Hunedoara, 25 de milioane lei noi, pentru extinderea rețelei de gaz metan. Rețea de gaz metan care, atenție, va merge până în zona Rusu din Parâng. Ceea ce înseamnă tot un plus de dezvoltare a turismului local. Partea cu apa și canalul va fi lămurită și ea, deoarece aceste două utilități din Parâng sunt cuprinse în Programul mare legat de domeniul schiabil și atunci nu putea să fie o altă finanțare peste cea existentă. Vom vedea dacă vom reuși să obținem de la Romsilva acele hectare de teren, ca să putem continua programul și investițiile de dezvoltare a stațiunii. Deci avem prevăzute și lucrări de introducere a rețelei de apa și de canalizare în stațiune, pe Programul mare”.

Speranțe mari în litigiile primăriilor cu Romsilva

Deputatul Vetuța Stănescu (care a reușit într-o primă fază să aducă modificări legii legate de Romsilva) a ținut să completeze răspunsul primarului, explicând următoarele:

„Am inițiat și am reușit să schimbăm articolele de lege, acum este Codul Silvic în dezbatere publică, cu siguranță în perioada imediat următoare acesta va intra în dezbatere și în Parlamentul României și vom depune un amendament care să faciliteze și extragerea din fondul forestier a suprafețelor necesare dezvoltării domeniului schiabil. Cred că va fi finalul și cei de la Romsilva nu vor mai găsi alte articole. Putem să mișcăm lucrurile destul de repede, astfel încât să nu mai fie obstacole din acestea care să întârzie dezvoltarea unei stațiuni sau alteia atunci când administrațiile locale doresc să o facă”.

Fără intervenții la calea de rulare de pe Maleia

Legat de investiția la drumul de pe Maleia, primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a ținut să spună, spre final, o chestiune foarte importantă pentru cei care au case în zonă:

„Înainte de a începe această lucrare la drum, i-am anunțat pe toți riveranii să-și facă toate lucrările necesare pentru introducerea apei, canalizării sau gazului metan, deoarece după reabilitarea drumului, deci de azi încolo, NU vom mai da voie să se spargă drumul. Cine va mai dori să facă acest gen de lucrări pentru introducerea utilităților, vor trebui să ia în vedere lucrări de foraj subteran, fără să afecteze calea de rulare.

250 de locuri de parcare în Parâng

Ultima chestiune discutată cu primar și invitații săi a fost legată de mult discutatele parcări, care să ajute turiștii mai cu seamă iarna, când în stațiune e aglomerat. L-am întrebat pe edil dacă a găsit, în cele din urmă, o soluție în acest sens.

„Pentru o parcare, sus în munte, nu am găsit încă o soluție care să ne mulțumească din toate punctele de vedere. Am fost în discuții cu ceva proprietari de terenuri, însă prețurile cerute ni s-au părut foarte mari la amplasamentele cerute de noi. Ca atare, nu am finalizat discuțiile și mai vedem. Însă avem o soluție, dar ea va putea fi pusă în aplicare în momentul în care se va debloca situația cu Romsilva. Ar fi o posibilitate și o soluție de a crea într-o zonă aproximativ 250 de locuri de parcare”.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii