Din 2015 se vorbește la nivel județean, și implicit în Valea Jiului de implementare proiectului Green Line. La început Consiliul Județean Hunedoara avea în plan finanțarea documentației pentru două linii de transport verde, adică cu autobuze electrice. S-a renunțat la linia care lega Hunedoara de Deva, și a rămas linia care va lega localitățile din Valea Jiului, inclusiv cele rurale, limitrofe. Ziarul Văii Jiului a mai subliniat că, comparativ cu PMUD inițial realizat pentru acest priect, studiul de fezabilitate lua în calcul jumătate din facilitățile și investițiile ce ar fi trebuit realizate, ele referindu- se în general la achiziția de autobuze electrice, realizarea stațiilor pentru ele, achiziția autobazelor. Au fost excluse modernizarea infrastructurii rutiere pe care vor circula aceste autobuze noi ( cu excepția porțiunii care leagă Petroșaniul de Aninoasa și a drumului din Vulcan spre depou, prin colonie), dar și realizarea unei piste de biciclete, ori amenajarea zonelor verzi, amenajarea structurii pietonale, achiziția de biciclete pentru bike- sharing.
Dar toate aceste componente, care completează eficient structura de transport ecologic au fost posibile la Hunedoara. Ce-i drept, la Hunedoara inițiativa a fost preluată local, și proiectul de finanțare a fost elaborat de administrația locală, care ieri a și semnat contractul de finanțare. Pentru Valea Jiului astăzi, 19 iunie, Consiliul Județean Hunedoara s-a întrunit în ședință de îndată pentru a vota alte modificări cerute pentru documentație. Au trecut 4 ani și nici măcar nu avem acceptată documentația pentru finanțare, pentru că se cer mereu actualizări, completări.
Proiectul de investiții de la Hunedoara are aceeași valoare în bani ca cel care se va implementa în Valea Jiului, dar, veți vedea, printr-o comparație succintă, că el este și mult mai efeicient și benefic pentru comunitate.
Green Line- Valea Jiului
Proiectul este împărțit pe două componente:
1. Prima, în valoare de 49.089.440,71 lei (TVA inclus), prevede un sistem de transport care deservește principalul traseu de legătură între localitățile Uricani – Petrila și presupune în principal înființarea unui depou în municipiul Vulcan, reabilitarea unor tronsoane de drum (drumul de legătură din zona Kaufland până la intersecția de la Livezeni, dar și drumul spre depoul principal din colonia Vulcan), achiziția unui număr de 8 autobuze electrice, înființarea și modernizarea unui număr de 70 de stații pentru călători, montarea de automate pentru eliberarea cardurilor/tichetelor de călătorie în 16 stații, precum și amenajarea unui sistem de informare pentru călători în 33 de stații.
2. A doua componentă, în valoare de 46.017.326,14 lei (TVA inclus), deservește sistemul de transport al proiectului de bază și dezvoltă alte 3 trasee (traseul nr. 2 – Aninoasa – DN66, traseul nr. 3 – Petrila – Jieț, traseul nr. 4 – Valea de Brazi – Cheile Buții) și presupune extinderea depoului prin amenajarea a 18 noi stații de încărcare pentru autobuzele electrice, achiziția unui număr de 18 autobuze electrice, înființarea și modernizarea a 34 de stații pentru călători, montarea a 4 noi automate de eliberare a cardurilor/tichetelor de călătorie și extinderea sistemului de informare la încă 18 stații.
Transport ecologic municipiul Hunedoara
Și municipiul Hunedoara are tot două proiecte finanțate deja, care vor fi scoase la licitație, în valoare totală de este de 20 de milioane de euro (mai exact, 19.974.402,56 de euro sau 91.370.907,11 de lei) și presupun, modernizarea suprafeței carosabile pe 3 străzi un bulevard și intersecțiile semaforizate, a suprafeței pietonale, crearea de piste de biciclete, modernizarea spațiilor verzi, plantarea de arbori maturi și arbuști ornamentali cu grad ridicat de retenție a CO2, modernizarea și crearea de noi stații de autobuz, crearea de stații de închiriere a bicicletelor, achiziționarea de autobuze ecologice, de biciclete în sistem de bike-sharing, modernizarea și extinderea rețelei de iluminat public stradal, dotarea zonelor cu mobilier urban, implementarea unui sistem inteligent de management al traficului, modernizarea semafoarelor și crearea de noi intersecții și treceri de pietoni semaforizate, sistem de monitorizare video, construirea unei autobaze moderne la Hășdat (cu stații de încărcare pentru autobuzele hibrid).
Vor fi achiziționate 13 autobuze ecologice, de tip hibrid, 188 de biciclete pentru închiriat, 6 stații de închiriere. Vor fi create piste de biciclete, vor fi modernizate trotuarele și zonele pietonale. 99 de arbori maturi și 78 de arbuști ornamentali, cu grad ridicat de retenție a dioxidului de carbon.
Și în fruntea municipiului, și în frundea județului cu același nume, Hunedoara, stau pesediști. Iată dovada că în administrație omul sfințește locul, nu culoarea partidului. Este dezamăgitor că noi ne alegem cu o investiție de mâna a doua, după 4 ani de discuții și elaborare de proiecte și documentații, dacă vom obține vreodată această finanțare, în timp ce la Hunedoara se implementează un proiect complex, cu toate componentele necesare pentru scăderea eficientă a emisiilor CO2 și modernizare infrastructurală. Municipiul Hunedoara, la fel ca și localitățile Văii Jiului, este o zonă industrială, în care nivelul emisiilor de carbon a fost mereu mare, deci este nevoie de proiecte de mediu. Chiar dacă Valea Jiului este situată între munți, nu înseamnă că este ferită de poluare. Din contră. La Paroșeni funcționează termocentrala, sursă mare de poluare, cu toate că și aici au fost realizate investiții de mediu, se exploatează încă minereu, circulația automobilelor este masivă și îngreunată de infrastructura rutieră neperformantă.