Aproape la fiecare început de an, Ziarul Văii Jiului stă de vorbă cu „locomotiva” investitorilor din stațiunea lupeneană Straja, omul de afaceri Emil Părău. Și anul acesta am procedat la fel, iar discuția purtată pe tema turismului – dar și pe altele – o puteți citi în rândurile ce urmează, în două părți. Și anul acesta ni s-au părut extrem de interesante opiniile lui Emil Părău, de aceea am lăsat să curgă în scris aproape toată discuția.
Încă un week-end de vis în Straja
Domnule Părău, suntem într-o zi de lucru obișnuită la biroul dumneavoastră din Lupeni. Cum vede unul dintre principalii investitori din stațiunea Straja-Vâlcan și din Valea Jiului weekend-ul care tocmai s-a încheiat, stațiunea din Lupeni fiind, din câte ne-am informat, din nou foarte plină și animată de schiori?
A fost un nou weekend cu foarte mulți turiști în stațiunea noastră din Lupeni, a fost plină ochi, cum se zice, sau 100%, cum spun statisticile, iar acest fapt nu poate fi decât un lucru benefic pentru turismul local și regional, pentru întreaga comunitate lupeneană, inclusiv pentru administrația locală. Straja a devenit, nu doar de-acum, ci de mai multă vreme, un fel de „rai al schiorilor”, iar datele și tot ce s-a întâmplat stau mărturie. Nu sunt vorbe goale, laudă sau știu eu ce, e realitatea și așteptăm în continuare turiștii să vină și să constate singuri treaba asta. Cine vine în Straja o dată, va veni cu siguranță și a doua oară, mai ales dacă e pasionat de schi, de zăpadă, de pârtii bune.
Atuul stațiunii lupenene Straja: se schiază pe un munte întreg!
Este sus zăpadă, acum, pentru doi ani înainte, cum glumea un salvamontist într-o discuție purtată despre Straja și turiști…
Este adevărat. Ceea ce e foarte bine pentru schi și sporturile de iarnă, pentru cei ce vin în Straja să se destindă, să facă mișcare în aer liber într-un mediu natural de excepție pe care ni l-a dat Dumnezeu. Din păcate, vremea nu ne-a ajutat în totalitate în acest sezon, cel puțin până acum, pentru că începând din decembrie și până la ora la care stăm de vorbă au fost foarte multe zile cu ceață și puține zile senine, în care cei ce vin sus doresc să schieze pe tot muntele. Da, în Straja când e senin se poate schia acum pe tot muntele! De fapt atuul nostru, al stațiunii Straja, este că se schiază acum pe tot muntele, cu îndeplinirea, cum spuneam, a condițiilor meteo favorabile. Vedeți dumneavoastră, redau o informație importantă pentru cei ce vor să vină la schi în Straja: dacă în alte zone din țară se schiază pe o pârtie, două, trei sau patru, în stațiunea din Lupeni se schiază pe un munte întreg! E un lucru deosebit. Iar duminică a fost o astfel de zi, cu soare, cu zăpadă bună și pârtii la fel, cu turiști nenumărați veniți din Vale, din Lupeni și din toate zările, s-a putut schia pe tot muntele, pe pârtiile amenajate de sus până jos. A fost superb… și turiștii confirmă asta, nu trebuie să o spun eu sau noi, cei care ne ocupăm ca dumnealor să se simtă cât mai bine în stațiune.
În Straja se schiază pe unele pârtii chiar și când vremea de-afară e mai ostilă
Deci, chiar dacă e iarnă, când nu bate vântul tare și nu e ceață se poate urca până în vârf. Se poate schia, din câte am înțeles, cale de vreo 27 de km, cât e lungimea pârtiilor.
Sunt vreo 25 km și ceva mai exact, dintre care jumătate fac parte din pârtii omologate, restul urmează să le omologăm în acest an, urmând să mai amenajăm și să mai lucrăm puțin la ele, astfel încât să fie totul în regulă. Da, se poate schia din vârf când nu este ceață sau chiciură, cum a fost nu demult, ori vânt puternic. Telescaunul din vârf să sperăm că săptămâna aceasta va funcționa, meteorologii dându-ne, se pare, vești mai bune. Totul depinde de Dumnezeu. Că au fost și zile, în această perioadă bună, când n-am putut da drumul la unele instalații, ceața îngreunând vizibilitatea, și de aceea n-am dorit să se întâmple, Doamne ferește, vreo tragedie, să se rătăcească cineva. Vedeți, într-o stațiune, mai ales iarna, nu poate să fie totul, întotdeauna, perfect. Depinde, cum spuneam, de Dumnezeu.
Ce este însă de reținut, un al doilea aspect pe care vreau să-l subliniez după ce la primul am arătat că în Straja se schiază de-acum pe un munte întreg, este faptul că în stațiunea de deasupra Lupeniului se schiază în orice condiții. Chiar dacă vântul bate, să zicem, cu 100 de kilometri pe oră, chiar dacă e chiciură sau ceață, tot sunt instalații care funcționează! Da, există întotdeauna două, trei, patru pârtii unde se poate schia, chiar dacă afară sunt condiții mai rele. Așa s-a ajuns în Straja, iar cine nu crede poate să vină să vadă, să încerce. De curând, de exemplu, când au fost condiții mai rele, s-a schiat pe pârtia de sub telegondolă, o pârtie de 3,2 km, de asemenea s-a schiat pe pârtia unde funcționează teleschiul nr. 4, care e tot pe sub telegondolă… s-a schiat chiar și pe Platoul Soarelui, chiar dacă e mult mai sus. Vedeți, asta înseamnă munca ce s-a dus ani de zile! Aici s-a ajuns și lucrurile bune continuă în Straja negreșit. Cei care vin în Straja să schieze, indiferent de vremea de afară, nu vor putea spune că vor avea un weekend ratat! Ceea ce în alte stațiuni, fără supărare, se mai întâmplă. Dacă bate vântul, Sinaia e paralizată, deoarece acolo, datorită situării și curenților de aer, nu poate să funcționeze nicio instalație, pe Transalpina cam la fel, în alte locuri, stațiuni mari, cum se zice, la fel. Am fost peste tot prin țară și știu acest lucru, plus că primim de la turiști astfel de informații mereu, vedem și pe la știri. Chiar sâmbătă au fost oamenii la Transalpina și n-a funcționat nicio instalație din pricina vremii. Mulți au venit de acolo în Straja sau în Parâng.
Despre Transalpina
Ce părere aveți despre Transalpina? Că e aici, în coasta Văii Jiului, cum s-ar zice… Unii laudă investițiile și ce s-a făcut acolo, alții mai degrabă susțin că acolo e o mare țeapă, în sensul că și dacă ai unde să schiezi, cu cazarea și parcarea e o problemă…
Nu pot eu să analizez o altă stațiune. Știu că sunt niște investiții mari acolo, că e un loc prielnic pentru practicarea schiului, a sporturilor de iarnă, cu o priveliște frumoasă. O stațiune de viitor, după părerea mea. O bună parte din cei care investesc acolo pot să-și folosească locațiile și pe perioada de vară. Asta înseamnă că în timp se vor dezvolta, vor investi. Fiind acel drum, este un loc destul de căutat de turiști, nimic de zis. Dar asta, bineînțeles, până când guvernul va înțelege să termine drumul spre Herculane. Când va face drumul spre Herculane, polul vizitatorilor se schimbă, Valea Jiului va fi ca o regină în materie de turism! Dar vreau să subliniez un al treilea aspect, dacă tot am ajuns cu discuția aici: eu zic că să nu fim răi. În România, în materie de turism este loc suficient pentru toată lumea! Iar concurența între stațiuni e bună, după părerea mea, e benefică. În fond, turistul își alege ce vrea să vadă, unde merge, calculându-și toate, inclusiv partea materială.
În turismul românesc este loc pentru toată lumea
Asta le-am spus și altora, din Parâng, dar și din țară, când turuiau de Valea Prahovei. Unde, după ei, se termina totul. Inclusiv pentru unii colegi din presa centrală…
Da, este loc pentru toată lumea. Și în Parâng s-au făcut și se fac investiții, este extraordinar că se dezvoltă și această stațiune alături de Straja. Deficiențe și probleme de organizare sunt și acolo, și la noi. În timp, cât mai repede, trebuie rezolvate. Sunt lucruri pe care nu le poți cunoaște de pe o zi pe alta, și care ajung să-ți dea serioase bătăi de cap când apare neprevăzutul. Spun asta gândindu-mă la locurile de parcare create de Primăria Lupeni. Care a făcut 600 de locuri de parcare la baza de plecare a telegondolei. Sute de locuri de parcare însemna liniștea oarecum în acest sens… Numai că n-a prevăzut nimeni – și era greu de prevăzut așa ceva după ce timp de zeci de ani nu s-a întâmplat – că se poate depune un strat de zăpadă de 40 de centimetri într-o jumătate de noapte! Asta a făcut ca mașinile să rămână temporar blocate. Și să știți că n-a fost ușor să se deszăpezească acolo… din contră, a fost un efort deosebit. Cu toate că și noi, Comexim R, am dat două TAF-uri care să stea numai în parcarea respectivă, iar firma și primăria au avut utilaje, plus peste zece oameni care să dea la lopată zăpada, a fost greu până s-a deblocat situația, a durat ceva vreme.
Având acea situație neprevăzută, administrația locală împreună cu noi am ajuns la concluzia că trebuie ca turiștii să fie preluați cu maxi-taxi din oraș, și aduși în stațiune, limitându-se astfel circulația auto. Și bine s-a făcut, toată lumea fiind într-un final mulțumită. La fel cred că ar trebui procedat și în Parâng, mai ales când ninge mult, în condițiile în care locurile de parcare sunt limitate. Să nu zic că lipsesc pe alocuri cu desăvârșire, fără să supăr pe cineva.
Despre problema nr. 1 din Parâng
Dacă tot ați adus discuția despre Parâng, da, aceasta este o mare problemă pentru primărie. La început de an primarul Petroșaniului ne spunea, într-o conferință de presă, că aceasta este cea mai mare problemă și că e greu de făcut parcări în condițiile în care primăria nu are terenuri acolo. Dumnealui vedea pe viitor ideea de a se închide circulația auto, cum spuneați că s-a procedat la Lupeni atunci cu codul portocaliu de ninsoare, iar turiștii să fie transportați la telescaune din oraș cu microbuze. Cum vedeți această treabă?
Primăria trebuie să știe că trebuie să colaboreze bine cu investitorii în toate problemele legate de stațiune, cum și investitorii trebuie să colaboreze cu primăria. Altfel nu se poate și altfel nu se pot lua decizii care să mulțumească pe toată lumea. Dar, mai ales, care să fie bune pentru turismul local și regional. Dacă ar fi să-mi dau o părere, cred că la Petroșani ar trebui să fie o colaborare mai bună între investitori și primărie, totul pentru binele stațiunii. Obligatoriu, aș zice, trebuie găsite locuri pentru parcare, deoarece nu este admisibil ca de-a lungul drumului să fie plin de mașini.
Noi ne ocupăm chiar cu deszăpezirea acolo și vreau să vă spun că, cu toate că au fost unii cârcotași – eu nu sunt cu Facebook-ul, dar când e ceva de rău mai vin și ne spun unii sau alții, care ne-au spus nu demult că nu se face bine deszăpezirea în Parâng, că firma este a unui investitor care are investiții în Straja și are deci interes ca lucrurile să nu meargă bine -, și să audă toată lumea că, din contră, personal, mai mult m-am ocupat de drumul din Parâng decât de Straja! Am făcut asta întocmai ca să nu existe astfel de discuții… și tot au fost. Am avut acolo în permanență două mașini, cu toate că trebuia să avem numai una, dar am zis să fie bine. Și pentru că tot ziceau unii că este acolo un Aro, care nu știu ce face și ce nu, vreau să vă spun că nu e Aro, ci un „Defender” cu tracțiune pe toate roțile, iar dacă această mașină n-ar fi fost, în fiecare weekend drumul dintre telescaun și Cabana Rusu ar fi fost blocat. Este singurul gen de mașină care se poate strecura să curețe zăpada printre mașinile de-acolo.
Asta se întâmplă tocmai din cauza a ceea ce spuneam: lipsa locurilor de parcare. Este adevărat că în zile de cod portocaliu, cu ninsoare, cum a fost în decembrie, în timp scurt, abundentă, poți să ai și sute de locuri de parcare, cum a fost la Lupeni, că tot nu faci față! Eu cred că în zona Maleia trebuie oprită circulația și turiștii trebuie transportați cu mijloace auto până la telescaune sau la zona Rusu.
Primarul Petroșaniului are perfectă dreptate și vede bine treaba asta, totul e să fie toată lumea de acord și să se ia decizia unanimă. Asta este soluția. Și asta a fost sâmbătă soluția și pentru Straja. S-au blocat, s-a oprit circulația, dar s-au pus microbuzele în mișcare și a ieșit perfect. Turiștii au înțeles că, decât să rămână blocați în trafic și să piardă o zi de schi, mai bine au preferat să ajungă în siguranță și destul de repede. Pentru turiștii de o zi, care sunt foarte mulți atât la Straja, cât și în Parâng, faptul că pot câștiga ziua, printr-o astfel de măsură, vine ca o mănușă. Lasă mașina, sunt duși cu microbuzul într-un mod civilizat la telescaun, urcă, schiază, se relaxează, mănâncă și așa mai departe, apoi coboară cu telescaunul. Turistul e preluat de microbuz și dus imediat în zona unde are parcată mașina. Mi se pare cel mai bun lucru și salut ideea primarului Petroșaniului, pe care sper să o pună în aplicare încă din iarna aceasta, că vor mai fi măcar 3-4 weekend-uri aglomerate, ținând cont că vine vacanța elevilor iar zăpadă e destulă și în Parâng, ca și la Straja.
Când se înmoaie timpul va fi mai lejer, se va mai lărgi și drumul cu topirea zăpezii. Să știți că și în Straja, cu toate parcările create, aceasta este acum principala problemă. Iar măsura închiderii drumului și transportul turiștilor cu microbuze la telegondolă este salutară, mai ales când e aglomerație sau când ninge foarte mult.
Primăria Lupeni are în vedere ca de la anul să se facă un transport civilizat spre stațiune, cu taxă clară și toate condițiile, iar când e foarte aglomerat ori când afară ninge abundent și sunt condiții grele, să se oprească traficul rutier spre stațiune, turiștii urmând a fi transportați spre telegondolă cu microbuze. La fel se va întâmpla și sus, transportul din parcarea de sus și cabane asigurându-se de la anul în mod civilizat. Gândiți-vă că pentru a menține cele două drumuri funcționale pe vreme de iarnă, cele din Straja și din Parâng, s-au făcut eforturi deosebite și ce putem spune este că aceste două drumuri n-au fost închise! E foarte interesant, că nici nu suntem plătiți la staționare, ci doar la intervenții. Sunt convins că dacă n-am face aceste eforturi mari, pe care turistul nu le vede întotdeauna și unii cabanieri la fel, n-ar merge bine absolut nimic. Că de la aceste căi de acces pornește totul. Sunt lucruri care poate unora nu le par importante, dar eu vă zic că sunt foarte importante și cu zeci de ani de experiență în domeniu mă gândesc că știu ce zic acum.
Turistul trebuie ajutat să ajungă sus în bune condiții, cu drumuri bune, cu microbuze puse la dispoziție și cu condiții în ele, cu instalații pe cablu funcționale și cât mai sigure. Odată ajuns trebuie să beneficieze de servicii bune, să fie primit cu zâmbet și politețe, să i se dea informații bune, sigure. Și așa mai departe. A trecut vremea turismului făcut după ureche, asta trebuie să înțeleagă toată lumea din domeniu. Sunt fericit că în Straja și Parâng s-au făcut niște investiții grele, importante. Noi în Straja n-am stat cu mâinile încrucișate, ci an de an am investit. În Straja sunt acum patru telescaune, din care trei private, 25 de km de pârtii, 23 de tunuri de zăpadă, lac de acumulare pentru zăpada artificială, instalații de iluminat pârtiile, telegondolă și multe altele. Anul acesta vom lucra, cum spuneam, la omologarea celor peste 12 km de pârtii.
2019 – anul perfecționării a ceea ce există în Straja la acest moment
Ce mai urmează anul acesta în Straja în materie de lucrări, dacă tot ați deschis subiectul?
În primul rând va trebui să ne punem la punct, să perfecționăm ceea ce avem. Deja avem multe făcute și de aceea trebuie să le punem la punct pe toate, așa cum trebuie, astfel încât să perfecționăm tot ce avem. Vom lucra la reamenajări de pârtii, la trasee montane. Deja ne gândim de-acum pentru sezonul de vară, de aceea vrem să mai facem încă câteva trasee pentru biciclete. Cu ajutorul lui Dumnezeu sper să ca anul acesta să angajăm un specialist adus din Austria, care să se ocupe numai de amenajare de pârtii pentru biciclete. Dacă vorbim acum de un rai al schiorilor în Straja, sperăm ca în viitorul apropiat să putem vorbi și de un rai al bicicliștilor, pe timp de vară. Bineînțeles, aruncăm mănușa și provocăm Guvernul României – nu trebuie să ne dea bani pentru Straja, dar trebuie să gândească altceva în condițiile în care cu banii noștri, ai mei și ai altora, am făcut serioase investiții să atragem turiști – să ne ajute să putem accesa proiecte pentru binele stațiunii. Ce vrem? Vrem proiecte cu fonduri europene și guvernamentale pentru a face în Straja cazări de patru și cinci stele. De ce? Pentru că deja vin aici oameni cu bani, cu pretenții pe bună dreptate, cărora trebuie să le facem față.
Straja trebuie să tindă la un nivel superior
Da, dar atunci Straja nu și-ar pierde statutul de „stațiune populară”? O stațiune pentru cei cu bani mai puțini, cum circulă vorba printre turiști azi?
Nu, și vă spun de ce… Este loc pentru toată lumea, pentru orice categorie socială. Cei care au acum cazările în stațiune vor rămâne la acest nivel. Firește, cu îmbunătățirile de rigoare, necesare în acest domeniu. Nu poți să nu faci anual anumite investiții în afacere: reparații, recondiționări, dotări noi și altele. Așa spune mecanismul economiei de piață, nu o spun neapărat eu. Dar ceilalți, cei care vor dori să investească în locații de patru-cinci stele, vor cumpăra terenuri la bază, în zona Agrement, sau în zona urbană a Lupeniului, sau de-a lungul drumului ce duce la Straja, astfel încât acolo să construiască hoteluri și baze de patru-cinci stele. Vrem să urcăm la un alt nivel, primăria deja încearcă să contacteze investitori potenți, deoarece la ora actuală Straja are nevoie de cel puțin câteva hoteluri adevărate, cu spa-uri, cu bazine de înot, cu săli de sport și de recuperare, cu săli de forță și de recreere, cu restaurante, în așa fel ca omul să aibă servicii bune și de calitate.
O idee foarte bună
Că tot vorbeam și de Parâng și de Petroșani, cum vi se pare ideea primarului din Petroșani, Tiberiu Iacob-Ridzi, de a promova în Straja bazinul de înot din Petroșani? Că dacă tot e acel bazin și vine turistul la schi poate, seara, merge și la o sesiune de înot…
O idee foarte bună și aceasta. Ar fi în general un avantaj, pentru Straja-Lupeni și Parâng-Petroșani, să putem veni cu turiștii în oraș, jos, pentru diverse atracții. Așa e în toate țările civilizate. Acum 20 de ani spuneam că turism adevărat nu vom avea în Vale câtă vreme turiștii nu vor fi atrași și înspre orașele noastre. Acolo unde să meargă la un restaurant adevărat și să ia cina, unde să meargă, poftim, la o sesiune de înot, la un film la cinematograf, la un muzeu sau într-o bază de recreere, cluburi, mai știu eu ce… Spre asta trebuie să tindem! Gândiți-vă: dacă din cei 3.000 de oameni care dorm azi în Straja, în plin sezon de schi, vreo 2.000 ar dormi în oraș și ar vizita Valea, Lupeniul, de la un capăt sau altul, având, firește, ce face? Vă dați seama câte locuri de muncă s-ar crea, câți bani ar circula și așa mai departe. Și, ce ne costă? Niște microbuze care să-i plimbe, organizare și investiții cu fonduri europene bine puse la punct.
Dacă 500 dintre turiștii de acum din Straja ar merge câteva ore la bazinul din Petroșani, cum ar crește și acolo puterea acestui obiectiv. Apoi, la cinema, că tot e gata, cum așteptăm și aici la Lupeni, primăria având pe masa de lucru acest obiectiv – și bine face! Trebuie să vorbim de un turism unitar, pentru toată Valea Jiului, nu de turism doar în Lupeni, doar în Petroșani, doar în Vulcan sau mai știu eu unde în Vale. Turismul în zonă trebuie să fie dezvoltat peste tot, de la Est la Vest, astfel el devenind alternativa numărul unu la dispariția mineritului, dacă tot s-a luat această decizie de mai multă vreme.
Vedeți, dau un exemplu care-mi vine, legat de acest tot unitar în turismul Văii Jiului. Dacă la „Visul Imaginației” este mereu plin, nu din lipsă de modestie spun, asta se datorează și Strajei. La fel în Petroșani, la locațiile de cazare, ceea ce este foarte bine. Acum sunt posibilități pentru un turist: vine, ajunge ușor la Petroșani cu mașina, drumul pe Defileu sau de la Simeria fiind acum bun; se cazează la Petroșani într-o locație, de acolo o zi-două merge în Parâng, alte două zile vine în Vest, la Straja, apoi cu informațiile primite merge și la Câmpu lui Neag sau prin zona respectivă, Câmpușel ori intrarea în Retezat; apoi se întoarce la Petroșani și poate merge la Peștera Bolii; după care se poate duce spre zona Devei, care e aproape – cetatea, castelul din Hunedoara, Densuș, Prislop, Sarmizegetusa, cetățile dacice, sau spre Tg.Jiu, unde poate vedea în drum Mănăstirea Lainici și apoi ansamblul brâncușian și muzeele de-acolo. Păcat că încă nu avem DN 7A în regulă, pierzându-se deocamdată splendidele Chei ale Jiețului și plimbările înspre Voineasa și Transalpina, cum vorbeam mai înainte. Chiar și așa, începe să devină atractiv și turismul Văii Jiului, iar când el se va dezvolta unitar, cum o tot spun de vreo douăzeci de ani, când se va finaliza și drumul spre Herculane, zona noastră va fi foarte căutată.
(va urma)