După ce sistemul electronic de gestiune a cardurilor de sănătate s-a mai blocat o dată, paralizând activitatea cabinetelor, spitalelor, farmaciilor şi laboratoarelor, Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au lansat un protest public.
Un sistem încremenit
Cele două organisme de reprezentare sunt serios preocupate de problemele care apar din ce în ce mai des în funcţionarea Platformei Informatice de Asigurări de Sănătate (PIAS). „Înţelegem necesitatea cardului naţional în sistemul medical românesc, precum şi a celorlalte componente ale PIAS. Ziua de vineri 18 septembrie 2015 constituie însă un precedent periculos pentru sistemul de sănătate din România. Avaria apăruta la nivelul CNAS a făcut imposibilă utilizarea cardului naţional de sănătate mai bine de cinci ore. În acest timp, sute de mii de pacienţi au aşteptat la uşile cabinetelor, spitalelor, farmaciilor, laboratoarelor, fără a beneficia de serviciile medicale de care aveau nevoie”, se arată într-un comunicat oficial.
Reprezentanţii medicilor spun că, în condiţiile în care validarea serviciilor medicale se face de la 1 septembrie, conform legislaţiei, exclusiv pe baza cardului pentru persoanele cărora acest instrument li s-a emis, faptul că nu există nici la această oră un sistem alternativ la situaţia de avarie constituie un grav prejudiciu adus pacienţilor, precum şi furnizorilor de servicii medicale.
O „pană” inadmisibilă
Acelaşi lucru s-a întâmplat şi luni, după ora 16, timp de alte 4 ore, precum şi miercuri, pentru un interval de o oră şi jumătate.
„Este inadmisibil ca în mijlocul capitalei României, capitală europeană, CNAS să susţină că problemele provin de la o pană de curent. Este inadmisibil ca existenţa unui astfel de sistem să nu aibă prevăzută o formă de funcţionare în caz de avarie majoră, în condiţiile în care – de exemplu – unui spital îi este impus un sistem alternativ pentru funcţionare în caz de avarie. CNAS pretinde de la furnizori dotări care să funcţioneze non-stop şi obligă furnizorii să folosească sistemul informatic al CNAS. Legislaţia însă nu precizează ce se întâmplă când sistemul informatic nu funcţionează. Deşi CNAS susţine că se poate lucra cu sistemul cardului offline, softiştii susţin că CNAS nu are implementate în programe şi bibliotecile de lucru elementele necesare. Ca urmare, CEAS nu poate funcţiona offline. În ciuda acestor evidenţe, pacienţii sunt dezinformaţi prin comunicatele CNAS, deoarece, conform legii şi specificaţiilor informatice, fără card de sănătate nu se pot acorda servicii medicale decontabile, pentru că în realitate, nu există acea amprentă a cardurilor. Chiar daca serviciile se vor valida în următoarele 72 de ore, nesemnate cu cardul vor avea erori şi nu se pot plăti. Deşi CEAS e conceput pentru a face economii în sistem printr-un un control mai bun asupra gestionării fondurilor, avariile apărute frecvent în ultima perioadă au dus la false economii. În plus, legislaţia ambiguă permite CNAS să culpabilizeze furnizorii de servicii medicale, fără să responsabilizeze pe adevăraţii vinovaţi”, se mai arată în documentul citat.
În aceste condiţii, cele două structuri reprezentative ale medicilor au cerut: o soluţie alternativă de funcţionare a PIAS în caz de avarie; audit independent la nivelul CNAS pentru evaluarea sistemului informatic şi a prejudiciilor aduse sistemului de sănătate prin proasta funcţionare a acestuia; responsabilizarea reală şi pedepsirea celor vinovaţi de prejudiciile aduse; verificarea conform legii a gestionării sistemului informatic şi a asigurării mentenanţei acestuia.
Mihaela PETROŞAN