Proiectarea – 66.341 lei
Periodic, Complexul Energetic Hunedoara plătește realizarea lucrărilor de întreținere la liniile ferate pe care le folosește, dar podurile feroviare sunt reabilitate mai rar. Unele dintre ele sunt grav deteriorate, necesitând reparații. Unul dintre acestea este podul de pe linia 25 aLFI Vulcan, care face legătura cu Preparația Coroiești.
În vederea realizării lucrărilor de reabilitare se va pregăti mai întâi proiectul tehnic pentru reabilitarea și consolidarea podului metalic, respectiv de întocmirea de studii conexe pe fiecare fază a proiectării respectiv actualizarea Expertizei Tehnice, Documentației de Avizare pentru Lucrări de Intervenții pentru obiectivul de investiții (DALI) cu obținerea Certificatului de Urbanism, Proiect Tehnic de Execuție, realizarea caietului de sarcini, devize de execuție și DATC, inclusiv asistența tehnică pe perioada executării lucrării. Serviciile de proiectare au fost scoase deja la licitație și sunt estimate la 66.341 lei, fonduri alocate din surse proprii.
Linia ferată leagă Staţia CFU Coroeşti de incinta Sucursalei Exploatarea Minieră Vulcan, iar la km 0+565 linia ferată traversează râul Jiul de Vest pe un pod metalic CF (tip GPZCJ), care are pe malul drept un viaduct de acces/descărcare (tip GIPCS – tablier metalic cu zăbrele, cale sus).
Linia ferată industrială nr. 25 şi podul metalic cu viaductul de acces aferent se utilizează pentru transportul zilnic al producţiei de cărbune de la sucursala E.M Vulcan în triajul Coroeşti, cu acces la Staţiile CFR de racord h.m Iscroni şi h.m Vulcan.
În anul 2015 a fost elaborata inspecţia şi expertiza tehnică a podului de către SC BB-CONS SRL Timişoara, concretizată în Raportul de inspecţie şi expertiză tehnică nr. 61/06.11.2015, care impune reabilitarea podului.
Un pod construit în perioada interbelică
Podul a fost construit în perioada interbelică, dar fost reabilitat în anul 1964, conform plăcuţei de fabricaţiei a tablierului montată de uzina care l-a produs, respectiv Atelierele de Poduri Metalice Piteşti (azi METABET CF SA Piteşti). Documentaţia tehnică cu proiectul iniţial al podului nu se mai găseşte în arhiva CEH şi nici în cea a constructorului sau a proiectantului de la acea vreme (IPCF Bucureşti – azi SC ISPCF SA Bucureşti).
Realizate cu materialele, tehnologiile şi concepţiile arhitecturale din perioadele lor de edificare, în timp acesta au acumulat un avansat grad de uzură fizică și morală.
Podul metalic CF de la km 0+565 de pe linia 25 a LFI Vulcan şi viaductul de acces pe pod sunt vechi, prezintă uzuri diferite şi nu au suportat în ultimii 25 de ani nici o reabilitare. S-a constatat că este necesară reconstrucţia şi consolidarea urgentă a viaductului de acces, care are culeea spre Coroeşti grav deteriorată şi trebuie reconstruită prin aplicarea soluţiei alese: de renunţare la deschiderea mică a viaductului şi transformarea în terasament susţinut cu ziduri de sprijin, astfel încât să se asigure exploatarea în siguranţă a acestuia şi a podului, specificată în raportul de inspecţie şi expertiză tehnică a podului.
Achiziţia serviciilor de întocmire a documentaţiilor tehnice de proiectare a lucrărilor necesare pentru reabilitarea şi consolidarea viaductului de acces pe podul CF trebuie efectuate în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să se poată asigura continuitatea livrării producţiei zilnice a Sucursalei EM Vulcan. Având în vedere că podul metalic CF de pe linia 25 este singura cale de acces pe linia ferată industrial LFI Vulcan, care face legătura cu infrastructura feroviară publică. Execuţia lucrărilor se va realiza sub circulaţie sau cu închideri temporare de linie/circulaţie, cu asigurarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei şi de securitate a transporturilor şi a personalului antreprenorului care va executa lucrarea.
Linii CF industriale
Valea Jiului este trasată de la est la vest cu linii de transport CF care au fost realizate pentru a deservi industria minieră. Odată cu reducerea activității, unele dintre ele au rămas inutilizabile, doar ca amintire a industriei apuse. Linia 214 Lupeni-Uricani-Valea de Brazi are 12 km lc*, mai există în teren dar este inutilizabilă. Linia a fost construită în anii ’50, și era folosită la transportul cărbunilor. Trenurile opreau în stațiile înșiruite mai sus, toate fiind echipate cu instalații SBW, circulându-se la „cale liberă”.
După închiderea minei Valea de Brazi și din cauza faptului că unul dintre podurile de pe linie este avariat, linia nu mai este utilizată. Pe linie sunt construite 4 poduri, restul de 3 fiind încă în picioare. La un moment dat, era preconizată și introducerea de trenuri de călători, ceea ce ar fi asigurat transportul CFR până la celălalt capăt al Văii, dar pe această linie nu au circulat niciodată trenuri de călători. Linia este in administrarea CFR-Infrastructură.
Linia 214 Livezeni – Lupeni are 17 km lf și este o linie pe care circulă trenuri de marfă. Linia are stațiile și haltele: Iscroni, Coroiești haltă, Vulcan, Paroșeni haltă, Lupeni Grupa Tehnică, Lupeni haltă hc., Vâscoza h. și Lupeni gară (Bărbateni). În trecut staţiile erau echipate cu instalaţii CED și linia cu BLA. Este o linie electrificată. În perioada decembrie 2012 – martie 2015 trenurile de călători de pe această linie au fost deservite de operatorul privat SC Regiotrans SRL.
Linia Petroșani-Petrila a fost transformată în linie industrială până în 1989. Aceasta are 4 kilometri și este utilizată de trenurile de marfă.
A fost construită în anii 1950, pentru deservirea minei Petrila, unde exista și o antestație. Pe această linie există un tunel feroviar, în lungime de 221 m.
de Alina PIPAN