Astăzi procesul “insolvenţa CEH” / Cererile Sindicatului “Noroc Bun”

Astăzi procesul “insolvenţa CEH” / Cererile Sindicatului “Noroc Bun”

Timp de citire: 6 minute
DOSAR NR. 5194/9 7/2015/a1*
TERMEN DE JUDECATĂ: 23.06.2016
DOMNULE PREŞEDINTE
Sindicatul „Noroc Bun”, cu personalitate juridică dobândită conform Sentinţei Civile nr. 3678/2007 a Judecătoriei Petroşani, cu sediul în Petroşani str. Lunca nr. 153, Petroşani, judeţul Hunedoara, în calitate de intervenient, în dosarul nr.5194/97/2015/a1*, cu termen de judecată la data de 23.06.2016, având ca obiect cererea de deschidere a procedurii insolvenţei a SC CEH-SA, raportat la Decizia nr. 279/2016 din 03.05.2016 a Curţii de Apel Alba Iulia, formulăm:
NOTE SCRISE
ŞI CERERE DE PROBE
urmând ca în baza probatoriului administrat, coroborat cu aspectele şi împrejurările invocate, instanţa de judecată să ţină cont de următoarele considerente:
1. Aşa cum am apreciat şi precizat în cadrul cererii de intervenţie, SC CEH-SA trebuie să ţină cont de faptul că are în componenţa sa 4 (patru) Exploatări miniere, al căror mod de funcţionare este reglementat de Legea Minelor nr. 85/2003.
Aceste Unităţi miniere, în cazul în care SC CEH-SA consideră că nu mai pot fi exploatate rentabil din punct de vedere economic, trebuie trecute pe programe de închidere, aşa cum prevede Legea Minelor nr. 85/2003 şi bineînţeles trebuie să se ţină cont de tot ceea ce înseamnă iniţiativa posesorului de licenţă, avizele şi aprobările necesare, resursele financiare, dar şi elaborarea unui program de restructurare şi reorganizare care să cuprindă protecţia angajaţilor (reconversie profesională, plăţi compensatorii etc.).
În Valea Jiului (dar şi în Europa), Exploatările miniere care nu au mai fost rentabile din punct de vedere economic au fost trecute pe programe de închidere aşa cum prevede Legea Minelor nr. 85/2003, care au la bază un Plan de încetare a Activităţii elaborat de către posesorul licenţei de exploatare.
Statul Român, prin instituţiile şi autorităţile sale au respectat în cazul – SNIMVJ – Legea Minelor nr.85/2003, au acordat ajutor de stat pentru închiderea minelor din cadrul SNIMVJ, dar şi pentru realizarea protecţiei sociale necesare în asemenea cazuri. Este lipsit de logică, în opinia noastră, ca Unităţi miniere care exploatează acelaşi zăcământ, având acelaşi proprietar, să fie tratate în mod diferit. Adică, în timp ce Statul Român acceptă să acorde ajutor de stat, conştient fiind că doar aşa se poate asigura integritatea zăcământului, îndeplinirea condiţiilor de mediu şi protecţia socială – cazul SNIMVJ – în situaţia SC CEH-SA, acceptă prin AGA introducerea de către conducerea administrativă a acestei societăţi (CA şi directorul general) a unei cereri de insolvenţă, fără să ţină cont de prevederile clare ale Legii Minelor nr. 85/2003…!
În starea de insolvenţă, aşa cum prevede Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, SC CEH-SA nu poate aloca resursele necesare pentru respectarea prevederilor legale impuse de Legea Minelor nr. 85/2003, iar Statul Român nu poate acorda ajutor de stat unei societăţi aflate în stare de insolvenţă. Astfel, există riscul unor adevărate dezastre sociale dar şi de mediu, minele rămânând la voia creditorilor, care au doar interesul recuperării propriilor creanţe şi nicidecum al asigurării condiţiilor de mediu şi al protecţiei sociale a angajaţilor. În toată perioada anului 2014 dar şi a anului 2015, am transmis adrese SC CEH-SA, Ministerului Energiei dar şi Primului Ministru, în cadrul cărora solicitam luarea unor măsuri, care să prevină situaţia în care se află SC CEH-SA, chiar am şi prezentat o soluţie – Concordatul Preventiv – dublat de intervenţia Statului prin ajutor de stat, care ar fi putut, în opinia noastră, să fie o soluţie.
Faţă de cele de mai sus, solicităm instanţei de judecată să se raporteze întocmai la dispoziţiile Deciziei nr. 279/2016 a Curţii de Apel Alba Iulia şi să dispună SC CEH-SA să prezinte situaţia economică pe fiecare Exploatare minieră, pentru a se putea verifica dacă aceste Unităţi miniere, se află în situaţia prevăzută de Cap. VII, art. 51, 52 din Legea Minelor 85/2003,…, care este stadiul unor asemenea demersuri (mai ales că o comisie de la nivelul Ministerului Energiei, din care fac parte şi reprezentanţi ai SC CEH – SA au ajuns la concluzia că anumite mine trebuie trecute pe program de închidere), perspectiva şi probabilitatea finalizării acesteia…!
Pe baza acestor date, solicităm instanţei de judecată să dispună în cunoştinţă de cauză eventualele consecinţe juridice ale unor asemenea demersuri în raport cu procedura insolvenţei solicitată…!
Solicităm de asemenea instanţei de judecată să comunice adresa oficială Ministerului Energiei, prin care să se solicite în mod expres poziţia sa faţă de situaţia economică a celor 4 (patru) Exploatări miniere din cadrul SC CEH-SA, simplele declaraţii din presă, neputând fi considerate serioase din punctul nostru de vedere…!
De asemenea apreciem că este imperativ necesară chemarea în garanţie a Ministerului Energiei precum şi al Guvernului României, în condiţiile în care fiecare are atribuţiuni clare prevăzute de Legea Minelor 85/2003, în sensul avizării, aprobării unor programe de închidere, emiterea unor HG, a finanţării şi al controlului tuturor activităţilor prevăzute de lege!
În aceste condiţii, pe baza unor date oficiale, asumate de factorii de răspundere conform Legii Minelor 85/2003, solicităm instanţei de judecată să dispună în consecinţă, astfel încât, în eventualitatea în care minele din cadrul SC CEH-SA ar urma să fie închise, să se respecte Planul de Încetare a Activităţii (elaborat de posesorul licenţei de exploatare, cu termen de finalizare anul 2024), cu elaborarea programelor de protecţie socială şi prezentarea surselor de finanţare necesare (ajutor de stat etc.).
În cazul în care SC CEH-SA, Ministerul Energiei, are ca obiectiv închiderea doar a unor mine şi trecerea altora sub o altă formă juridică, să prezinte acest Plan cu indicarea cadrului legal în care se poate realiza!
Consideram că toate aceste documente trebuie să însoţească cererea de deschidere a proceduri insolvenţei, astfel încât, instanţa de judecată să poată decide în cunoştinţă de cauză.
De asemenea apreciem că este imperios necesar ca SC CEH-SA să prezinte situaţia creanţelor pe care le are de recuperat de la Societăţile de termoficare aflate sub tutela Primăriilor Deva, Petroşani, Lupeni, Vulcan şi Aninoasa, astfel încât instanţa de judecată să îşi facă o opinie pertinentă (clară), cu privire la situaţia economică a societăţii.
Având în vedere, cele enunţate mai sus, solicităm instanţei de judecată să dispună SC CEH-SA şi Ministerul Energiei să prezinte cele solicitate, precum şi chemarea în garanţie a Ministerului Energie şi a Guvernului României.
2. Totodată, în situaţia în care, actualmente, Statul român are în vedere iniţierea şi perfectarea unei Strategii Energetice, indispensabilă asigurării autonomiei şi independenţei energetice a ţării (există date şi informaţii publice în acest sens…), iar Exploatările miniere din cadrul SC CEH-SA urmează să fi cuprinse în cadrul acestei strategii, solicităm instanţei de judecată să constate pe cale de excepţie prematuritatea introducerii cererii de deschidere a procedurii insolvenţei, motivat de faptul că strategia energetică ce urmează a fi implementată la nivel naţional, în mod obligatoriu, va constitui fundamentul (baza) de funcţionare inclusiv a Exploatărilor miniere existente în Valea Jiului, iar un eventual Plan de restructurare (reorganizare) a activităţii miniere va putea fi elaborat şi garantat, doar în condiţiile şi în conformitate cu prevederile Strategiei Energetice Naţionale. (Planul de  reorganizare a activităţii miniere va putea fi validat sub condiţia implementării prevederilor strategiei energetice a ţării…!)
Or, în situaţia anterior precizată, invocată în mod obligatoriu, ca urmare a necesităţilor economice la nivel naţional, raportat la situaţia economică viitoare a societăţii debitoare, a situaţiei angajaţilor, a consecinţelor juridice, economice şi sociale, apreciem că se impune, respingerea (suspendarea) cererii de deschidere a procedurii insolvenţei, ca fiind prematur introdusă, (până la soluţionarea şi rezolvarea tuturor problemelor sus menţionate, statul roman având la îndemână toate modalităţile şi pârghiile necesare realizării obiectivelor strategice, se poate implica în vederea protejării societăţii debitoare faţă de creditorii bugetari, aşa cum a făcut-o în decursul timpului…!). În situaţia în care soluţionarea cererii de intervenţie sau poziţia procesuală a sindicatului faţă de cererea SC CEH – SA necesită lămurirea şi clarificarea unor aspecte importante, vă rugăm să dispuneţi comunicarea acestora de la adresa sediului menţionat mai sus.
Solicităm să dispuneţi judecarea conform art. 223 Noul Cod de Procedură Civilă.
Sindicatul „Noroc Bun”
Ştefan Adrian Jurca
Avocat
Dorel Mezabrovschi
D-LUI PREŞEDINTE AL TRIBUNALULUI HUNEDOARA

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

 &nbsp DISCLAIMER
 &nbsp Atentie! Postati pe propria raspundere!
 &nbsp Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii