Viorica Bold este candidată din partea partidului Reper pentru Camera Deputaților, circumscriptia 22, Hunedoara. Proiectul ei este despre o Românie unde educația și mediul curat sunt cu adevărat puse pe agenda de lucru. „Pentru ca totul pleacă și totul se întoarce la școală și la cum o susținem și organizăm pentru a forma o nouă generație”, încercăm să aflăm cine e Viorica Bold, candidată a Partidului Reper și ce a determinat-o să intre în politică și care e punctul central al viziunii sale pentru votanții din România și Hunedoara. Și pentru că și politica din județele mai mici are nevoie de un restart, am ales să ne îndreptăm atenția spre candidați care reprezintă sau doresc să reprezinte tinerii, copiii și să se concentreze pe prioritățile lor.
Viorica Bold, ești doctor în litere, ai locuit în străinătate, ai călătorit mult dar ai hotărât totuși să reprezinți Hunedoara. De unde ești de loc și de ce ai intrat în politică?
Sunt de loc dintr-o comună de lângă Brad, dar în perioada copilăriei am locuit în oraș, unde am terminat la liceul ”Avram Iancu” în 2003. Deși perspectivele s-au schimbat radical atunci când m-am mutat la Cluj, la facultate, acum 19 ani, nu pot să nu mă gândesc ce opțiuni puține avea atunci un absolvent care pleacă dintr-un oraș mic. Mă reîntorc mereu la primii ani de învățământ pre universitar, câteodată cu nostalgie, câteodată cu amintiri neplăcute. Condițiile în care eu și colegii mei am urmat școala au fost dificile și, din păcate, mai sunt locuri unde educația suferă în județ. Acesta e unul din motivele principale pentru care am intrat în politică: doresc să contribui la o schimbare pentru generațiile de hunedoreni de acum, pentru că am crescut și trăit aici și știu cu ce se confruntă. Și, din păcate pentru ei, nu s-au schimbat foarte mult lucrurile.
Ai emigrat în Asia în 2017 unde ai predat limba engleză. Ce a însemnat pentru tine experiența aceasta comparativ cu ce se întâmplă acum în sistemul nostru de învățământ?
În Asia există multă disciplină, mult mai multă decât suntem noi încurajați să promovăm, dar au și ei problemele lor de structură de care se lovesc. La noi, din păcate, nu sunt susținuți cei care doresc să facă performanță, acolo da. Elevii și profesorii de acolo se confruntă cu probleme dar disciplina este esențială, la fel și respectul pentru profesori și instituția în care lucrează. Prin disciplină nu înțelegem un sistem coercitiv, ci o aplecare mai mare spre respectarea, în primul rând, a meseriei de profesor. Cred că asta s-a pierdut la noi și datorită atractivității salariale mici, dar și a scăderii calității întregului sistem de învățământ. Dacă ne uităm la statistici – mă gândesc la testele Pisa unde România este sub media țărilor OECD arată că nu acordăm destul credit acestui segment din societatea noastră și nu ne concentrăm suficient asupra lui. Toată lumea așteaptă rezultate dar implicarea lasă de dorit.
Cum ai decis sa pleci din țară și de ce și cum ai hotărât că totuși în România vrei să te întorci și să te implici?
Am plecat din țară pentru că am terminat un contract de 7 ani cu o universitate pe care nu am mai dorit să îl prelungesc și pentru că am simțit nevoia de o schimbare. Nu am fost mulțumită nici de sistemul de învățământ universitar, dar, spre deosebire de mulți tineri din Hunedoara, am avut posibilitatea să urmez o universitate la care am reușit să și lucrez după. Am decis să mă întorc în țară într-un moment cheie pentru mine și anume ”20 august”, în care mulți prieteni din Diaspora au fost gazați și bătuți în Piața Universității pentru că protestau pentru niște drepturi. M-am întors deoarece cred că în România tinerii și educația au o șansă să schimbe ceva aici și mi-aș dori foarte mult să nu mai exportăm valori în alte țări și în alte medii pentru că ale noastre nu știu să gestioneze și să încurajeze valorile.
Care sunt problemele principale în Hunedoara, strict referitoare la educație?
Poate nu e foarte cunoscut în țară, dar multe sate din județ nu au acces la gaz. Nu există decât încălzire pe lemn. Toată copilăria am mers așa la școală: în frig, am scris cu mănuși pe mâini în primele ore, am făcut focul în sobe de teracotă, nu am avut unități sanitare corespunzătoare. Mulți copii din Hunedoara încă merg pe jos, prin frig, la școală distanțe foarte mari (mai sunt comune unde nu există transport școlar) și nu au condiții minime de funcționare. Momentan, sunt 8 școli în Hunedoara care nu au autorizație de funcționare. Profesorii calificați sunt puțini – aici mă refer că sunt dintre ei care nu au studii superioare și sunt suplinitori sau lucrează la mai multe clase în paralel cu copii care sunt toți în aceeași clasă. În aceste condiții, rezultatele nu au cum să fie bune. Dacă e să citim raportul publicat de edupedu.ro, pe județul Hunedoara, în anul 2024, cifrele sunt în scădere la angajarea profesorilor cu pregătire și în creștere la abandonul școlar. De exemplu, numărul profesorilor care au promovat examenul de titularizare cu note peste 7, în 2024 este în scădere față de 2020. Desigur, conform aceluiași studiu, există rezultate deosebite la olimpiade internaționale și concursuri dar asta arată că nu toată lumea are șanse egale la îndrumare și informație.
Cum îți propui să faci schimbări în sistemul educațional? Ce măsuri concrete îți dorești să implementezi?
Din programul meu politic aș dori să numesc câteva aspecte care, din punctul meu de vedere, ar trebui avute în vedere: legat de ce discutam înainte și de județul Hunedoara ar fi necesar un program național eficient de sprijin pentru educația rurală și a zonelor defavorizate. De asemenea, este importantă modernizarea și re evaluarea colegiilor tehnice și a școlilor cu profil tehnologic astfel încât să se ridice la standarde care să poată integra absolvenții lor în piața muncii.
Și nu în ultimul rând, conform regulamentului din 2024, decizia numirii directorilor în instituțiile de învățământ este făcută de către inspectoratele școlare care sunt foarte politizate. Asta trebuie să se schimbe și numirea să nu fie pe criterii politice.
La nivel universitar avem un set întreg de modificări legislative la care am lucrat cu colegii multă vreme și ele sunt punctuale la amendamentele votate în ultima lege a învățământului, printre care numesc doar câteva: respectarea legislației și alocarea unui buget mai mare pentru educație, depolitizarea universităților prin reglementarea corectă a numirii și duratei de mandat a decanilor din instituții, monitorizarea bugetelor universităților mari și o comisie de etică în care să existe mai multă putere de decizie.
Nu putem avea o societate cu o gândire sănătoasă fără o clasă politică cu un minim de reprezentanți pentru tineri și intelectuali.
Ce le transmiți votanților din 2024?
Mi-aș dori în primul rând să se mobilizeze și să iasă la vot și să voteze pentru ei, dar mai ales pentru copiii lor și pentru viitorul lor și nu în ultimul rând să înțeleagă că există alternative în politică și să dea o șansă acestor alternative. Schimbarea nu e ușoară și nu vine rapid, e nevoie de multă răbdare dar efortul de a merge la vot e minim comparativ cu puterea pe care el îl conferă unui ales. Educația este viitorul nostru. Avem nevoie urgentă de politicieni care să o prioritizeze! Reper din punctul meu de vedere este o alternativă foarte bună și pentru că știu destul de bine partidul din interior, pot spune că am colegi în care am încredere că sunt și bine intenționați și știu ce trebuie făcut ca să schimbăm ceva. Avem însă nevoie de susținere și de implicare! Sper ca pe 1 decembrie să primim un DA de la toți cei care ne urmăresc, la care am reușit să ajungem și care au încredere în noi și în programul nostru politic. https://partidulreper.ro/program/
Comandat Partidul Reînnoim Proiectul European al României. Executat de Aldo Detail Direct SRL. Cod de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar: 11240060.