Valea și județul unde nu te plictisești niciodată… / După „războiul apei” și...

Valea și județul unde nu te plictisești niciodată… / După „războiul apei” și „războiul gunoiului”, urmează „războiul locurilor la liceu”

Timp de citire: 9 minute

Ceea cese întâmplă acum în învățâmânt amintește, nu întrutotul, de vremurile jalnice, când era ministrul Funeriu, care a desființat cu non-șalanță posturi, grădinițe ș.a. Ce e foarte  interesant e că poporul, azi atât de revoltat, atunci nu prea a făcut gât. Ba din contră. A pus umărul la… deconstrucția lui Funeriu. Iar cei care nu au pus, au tăcut, de frică. Acum situația s-a mai schimbat. Nu se mai trăiește în dictatura de atunci. E drept că și campania electorală e aproape… Și acum să trecem la subiect.
Marți, la Petroșani, primarul localității și directorul liceului teoretic s-au plâns într-o conferință de presă că cei de la inspectorat vor să „taie” din schemă câte o clasă de a IX-a în anul școlar următor de la două licee din municipiu, copiii din Petroșani ajungând astfel să devină navetiști, înscriindu-se la licee din Lupeni, Vulcan sau Petrila. Primarul Tiberiu Iacob-Ridzi susține că acest gest continuat (anul trecut s-a mai „tăiat” o clasă de la aceste două licee) îi creează ideea că nu este, de fapt, decât un gest politic, unul aiurea care se revarsă de fapt în elevi și dascăli. Șeful inspectoratului școlar județean, doamna Maria Ștefănie, transmite cât se poate de explicit, printr-un comunicat, motivele acestui gest și punctul de vedere al inspectoratului în această chestiune. De aici, un nou „război” între instituții și cetățeni, după cele avute pe teme precum gunoiul menajer, apa și canalizarea sau altele. Așteptăm cu interes și conferințele de presă ale celorlalți directori de licee/ colegii de unde s-au tăiat clase. Asta ca să nu înțeleagă cineva că doar „Mihai Eminescu” ar fi victima și restul colegiilor/ liceelor ar belferi.

„Această așa-zisă reformă
pune copiii ca pe lângă cunoștiințe teoretice pe un anumit profil uman să învețe și o meserie. Ceea ce s-a dovedit că nu merge. Din punctul meu de vedere, ar trebui ca cine vrea să învețe să facă liceul, iar cine vrea să învețe o meserie să meargă la școlile profesionale. Să nu le mai amestecăm, facem și meserie și teorie, și nimic ca lumea. Din punctul meu de vedere e o greșeală înființarea acestor licee așa-zis tehnologice, unde nu se va face nici școală, nici meserie. Îl rog pe domnul director Lăutaru să vă dea câteva date mai concrete legate de Colegiul Național Mihai Eminescu”, a menționat în conferința de presă, la început, primarul Tiberiu Iacob-Ridzi.

Memoriu la minister
„Atât noi, Consiliul Profesoral al Colegiului Național Mihai Eminescu, cât și Consiliul de Administrație al liceului am făcut un Memoriu către Ministerul Educației Naționale acum trei săptămâni, în atenția doamnei ministru, prin care motivam de ce cerem o a patra clasă de a IX-a, în condițiile în care  acum doi ani din cinci clase de-a IX-a cerute ni s-au dat patru, acum, anul acesta școlar, din patru clase cerute de-a IX-a ni s-au dat trei (pentru corecta informare a opiniei publice amintim că, spre exemplu, Colegiului Economic Hermes, unitate de învățământ cu tradiție și rezultate, i s-au prevăzut doar două clase de liceu! – n.r.). Însă în Raportul de la Centrul Județean de Resurse Educaționale, afiliat Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, pe care îl veți găsi pe Forumul inspectoratului județean, apar primele opțiuni ale elevilor din Valea Jiului. Începând de anul trecut, planul de școlarizare este făcut pe UAT-uri, ceea ce este absurd pentru că din 1965, de când există acest inspectorat, am văzut că în Valea Jiului migrația populației școlare este una care vine către liceele de tradiție din municipiul Petroșani. Astfel, în acest an școlar ni s-au atribuit, pe filieră teoretică, la noi la Colegiul Mihai Eminescu, trei clase de a IX-a, iar la Carmen Sylva, la liceul de informatică, alte trei clase de a IX-a (și la Colegiul „Hermes” – doar două clase de liceu! – n.r.). Asta înseamnă 6 clase înmulțit cu 28 de elevi, deci 168 de locuri. Dacă vă uitați la pagina 31 din acest Raport de la centrul județean, sunt 151 de copii care vor să vină la Colegiul Național Mihai Eminescu din Petroșani și 110 care vor să vină la Colegiul Național Carmen Sylva tot din Petroșani. Asta înseamnă, după un calcul simplu, 278 de copii din Valea Jiului, sau să zicem cel puțin 260 de copii din zona noastră. Însă din Petroșani și-au exprimat prima opțiune de a veni, pe cele șase clase de a noua de care vorbeam, 140 de copii! Și-atunci, din cei pe care i-am menționat anterior, din Lupeni, Vulcan, Uricani, Petrila, orașe de unde ne vor veni cei mai buni copii ai lor și care vor depăși mediile de admitere ale multora dintre elevii din Petroșani care și-au exprimat opțiunea pentru colegiile noastre, e clar că vor ocupa multe din locurile acestor clase, iar ai noștri din Petroșani vor trebui să meargă la liceele din Lupeni, Petrila sau Vulcan, acolo unde există astfel de specializări precum la cele două licee ale noastre. Și-atunci, zic, Planul de Școlarizare fiind făcut pe UAT-uri, practic, nu mai are niciun sens. Deci, nici acest Raport nu mai are nici el niciun sens, acesta fiind făcut pe zona Valea Jiului. Foarte mulți părinți sunt îngrijorați de acest aspect, au venit și au discutat cu mine, alții și cu conducerea de la Carmen Sylva, și după cum vedeți aici tabelele pe care le țin în mână să le vedeți, avem peste 160 de semnături ale părinților elevilor din clasa a VIII-a, care solicită măcar cel puțin o clasă suplimentată, atât la Mihai Eminescu, la filiera teoretică, astfel încât copiii dumnealor să nu ajungă să facă naveta în celelalte orașe. Și ca să dau un exemplu, pot ajunge să facă naveta și copii ce au medii 8,90, deci nu o medie mică, din contră! Nu e normal și e păcat că nu știu din ce motive nu se dorește un lucru simplu: suplimentarea cu cel puțin o clasă. Vorbesc acum de liceul teoretic pe care îl reprezint, deși probabil și cei de la Informatică vor tot la fel și au tot dreptul să ceară asta, ținând cont de valoarea liceului, de numărul mare de cereri și de câți copii din Petroșani doresc să ajungă și la acest liceu (și, cu siguranță, și Colegiul Hermes – n.r.).
Acum să nu ne îmbătăm cu apă rece: nu orice elev din clasa a VIII-a, care spune că vrea la Teoretic și reușește la examen aici… Și chestiunea cu semnăturile cu tabelele ni se pare o exagerare. Conform acestei logici, părinții din clasa a XII-a ar putea semna un tabel și să ceară la o facultate, medicină de exemplu, să mărească locurile, până le intră și copiii lor… Statistica  demonstrează că foarte puțini elevi din Petroșani, care nu au reușit la examen la „Mihai Eminescu”, au devenit navetiști la Petrila și Lupeni. Chiar solicităm ISJ Hunedoara să dea publicității această statistică.

Atac, deci exist…
Vreau să vă mai dau câteva exemple. La Vulcan vorbim de un liceu tehnic. El a ajuns să aibă aproape 60% filieră teoretică și 40% filieră tehnică. Adică cum ar veni, eu am baza materială pregătită pentru un liceu tehnic, dar 60% îmi desfășor activitatea pe filieră teoretică! Mai departe… La Petrila. Și acolo este un liceu tehnic. Vorbesc de Colegiul Tehnic Constantin Brâncuși. Peste 60% se face și acolo învățământ teoretic și 40% învățământ tehnic. Și atunci stau și mă întreb de ce colegiile tehnice – care au bază materială pentru filiera tehnică – și-au schimbat în decurs de 3-4 ani balanța, în ceea ce privește filiera teoretică versus filiera tehnică? Același lucru se întâmplă și pe la Uricani și în multe locuri din județ și țară”, a concluzionat Alexandru Lăutaru.

Ministerul de resort pasează problema
Primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a ținut să-l completeze pe invitatul său: „Această reformă, proastă din punctul meu de vedere, nu face altceva decât să ia zona Valea Jiului împreună. Cum ar veni, toți copiii se înscriu la prima opțiune și vin apoi și ocupă locurile de la cele mai bune două școli din Vale – și chiar din județ – de la Petroșani: Teoreticul și Informatica.

Elevii din Petroșani cu medii mai mici, dar nu chiar foarte mici, să ne înțelegem, vor fi obligați să meargă la alte licee din afara Petroșaniului. Asta ce înseamnă? Că ai luat ca zonă chestiunea asta. Ei bine, dar când ne ia la cifra de școlarizare pe elevii din Petroșani, nu se mai ține cont de cei care vin din alte localități către municipiul nostru, se ține cont atunci pe UAT. O prostie! În aceste condiții, îi obligăm pe elevii noștri să facă liceul la Lupeni sau Petrila, iar cei de-acolo vor veni în continuare la Petroșani, an de an întâmplându-se asta deoarece știm că după rezultate primul liceu din județ, de patru ani încoace, este Colegiul Mihai Eminescu!”, a spus primarul Petroșaniului.
Întrebat de reacția ministerului în urma Memoriului, sau de răspunsul din partea ministrului Ecaterina Andronescu, directorul Alexandru Lăutaru a răspuns următoarele: „Am discutat telefonic cu doamna ministru. Mi-a spus că mă primește cu mare drag în audiență, dar să-i spun care este problema. I-am specificat despre ce este vorba, răspunsul a fost: Păi, dacă nu mai sunt copii… Cam asta este! I-am explicat încă o dată care este de fapt problema și mi-a zis apoi că se va uita peste cifra de școlarizare. Am primit ulterior un răspuns scris că repartizarea pentru fiecare unitate școlară este de competența inspectoratului școlar județean. Am fost și la inspectorat, nu numai eu ci și colegi de-ai mei, am discutat cu doamna Ștefănie… Dar nimic”.
„Deci cheia problemei este la inspectorat! Vreau să mai spun că, dacă nu se mai taie nicio clasă de niciunde din alt oraș din Vale, atunci este o chestiune politică și pot să mai spun că dacă-i așa, atunci e o bătaie de joc la adresa acestor copii, în primul rând!”, a mai intervenit primarul Petroșaniului.

Grevă japoneză
„Părinții au fost și la mine, au strâns semnături, peste 160 am înțeles, pentru a susține acest demers de a nu desființa cele două clase de la cele două colegii petroșenene (…). Trebuie să recunosc că am sugerat, în primul rând profesorilor (care vor pierde și ei dacă se mai închid două clase de anul școlar viitor) să facă o grevă japoneză și să protesteze în acest fel. La greva japoneză, pe care dorim să se organizeze cât mai repede, cred că vinerea aceasta este cel mai bine, după cursuri ca să nu se înțeleagă altceva, vor participa alături de profesori și părinți și elevi, voi fi și eu să susțin. Este forma noastră de protest și dorim ca acest gest să se audă și să se înțeleagă de factorii decidenți (…). Adică dacă e un lucru bun să-l stricăm, cam așa văd eu gândirea cu Reforma asta! (…)”, a spus Tiberiu Iacob-Ridzi, menționând că-i înțelege pe profesori dacă nu vor participa toți la grevă, din cauza eventualelor probleme ce le-ar putea avea din partea inspectoratului școlar județean.
„Anul trecut la liceul nostru doar un singur elev dintre cei care au luat BAC-ul n-a intrat la facultate. Toți ceilalți sunt admiși la universități fără taxă! E vorba de 148 de elevi absolvenți anul trecut, care în proporție de 99% sunt acum studenți la fără taxă!”, a completat Alexandru Lăutaru. Să nu uităm însă că „Mihai Eminescu”, ca să nu-și strice probabil  „media”, procentul de promovare ori… aspectul, în urmă cu câțiva ani a tras sforile și a renunțat la Școala nr. 2 din Petroșani, care era structură a sa. Ceea ce nu a prea fost… cușer… Vorba răposatului primar Schreter…

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

 &nbsp DISCLAIMER
 &nbsp Atentie! Postati pe propria raspundere!
 &nbsp Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii