Patru proiecte importante vor sta joi, 15 aprilie, pe masa de lucru...

Patru proiecte importante vor sta joi, 15 aprilie, pe masa de lucru a consilierilor locali petroșeneni

DISTRIBUIȚI

Timp de citire: 6 minute

17 proiecte de hotărâre numără Ordinea de zi a ședinței ordinare de Consiliu Local, la Petroșani, pentru data de 15 aprilie. Unele dintre acestea sunt proiecte de interes general, astfel că în continuare ZVJ vă propune o trecere în revistă.

 

Fonduri pentru cheltuieli materiale la unități de învățământ în valoare totală de peste 3,5 milioane lei

 

Începem cu proiectul de hotărâre nr. 75/2021, aflat la punctul 1 de pe Ordinea de zi. Este proiectul ce face referire la „aprobarea repartizării pe centrele de execuție bugetară din municipiul Petroșani a sumelor rezultate din aplicarea standardelor de cost per elev / preșcolar / antepreșcolar / an”.

În Referatul de aprobare a proiectului inițiat de Tiberiu Iacob-Ridzi, primarul arată faptul că determinarea costului standard se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile Legii nr. 1/2011 și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației Naționale, aprobate prin hotărâre a Guvernului. Prin H.G. nr. 72/2013, modificată prin H.G. 107/04.02. 2020, au fost aprobate normele metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preșcolar, care la art. 5 alin. 2 dispune faptul că ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de repartizarea sumelor pe unități de învățământ, pe baza numărului de elevi/preșcolari și a standardelor de cost și le supun autorităților deliberative (nota autorului: Consiliul Local Petroșani în cazul de față)”.

Iată sumele ce urmează a fi aprobate de consilierii locali, pe baza comunicărilor făcute de unitățile de învățământ, pe baza celor trei criterii (criteriul 1. – praguri; criteriul 2 – tipul unității de învățământ; criteriul nr. 3 – mediul urban sau mediul rural), a costului standard pe elev și a numărului total de elevi:

Colegiul Național „Mihai Eminescu” – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 717.584 lei (la un număr total de 1.204 elevi și un cost standard pe elev de 596 lei).

Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” – Totalul fonduri pentru cheltuielile materiale – 666.924 lei (la un număr total de elevi de 1.119 și un cost standard de 596 lei).

Colegiul Economic „Hermes” – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 413.000 lei (la un număr total de elevi de 699 și un cost standard pe elev de 591 lei).

Colegiul Național de Informatică „Carmen Sylva” – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 445.614 lei (la un număr total de 754 elevi și un cost standard pe elev de 591 lei).

Școala Gimnazială „I.G. Duca” – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 498.000 lei (la un număr total de 1.007 elevi și un cost standard pe elev de 494 lei).

Școala Gimnazială nr. 7 – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 207.358 lei (la un număr total de elevi de 398 și un cost standard pe elev de 521 lei).

Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 267.156 lei (la un număr total de elevi de 492 și un cost standard pe elev de 543 lei).

Grădinița „Samariteanul” – Total fonduri pentru cheltuielile materiale – 34.020 lei (la un număr total de 63 elevi și un cost standard pe elev de 540 lei).

La această grădiniță se va aproba prin acest proiect și totalul fondurilor obținute pentru achitarea drepturilor salariale – 255.276 lei.

Dacă adunăm sumele subliniate, cifra finală alocată unităților de învățământ de la Petroșani pentru cheltuieli materiale, în 2021, va fi de: 3.504.932 lei.

 

Mulți bani economisiți de primărie în primele trei luni ale anului față de ce era previzionat

 

Al doilea proiect de interes public de la această ședință este Proiectul de Hotărâre nr. 81/2021, aflat la punctul 2 de pe ordinea de zi. Este proiectul ce vizează aprobarea execuției Bugetului Local și a Bugetului Instituțiilor Publice și Activităților Finanțate Integral sau Parțial din Venituri Proprii și Subvenții al municipiului Petroșani pe trimestrul I din 2021.

Nu o să insistăm prea mult pe acest proiect, în condițiile în care deja s-a intrat din această lună în trimestrul II al anului, dar vom spune că încasările/plățile la 31 martie 2021 erau 18.524.374 lei, față de 18.848.000 cât era prevăzute. Deci e clar că vorbim de peste 320.000 lei mai puțin decât se prevăzuse.

Mai dăm două exemple, unul legat de impozite și taxe de proprietate, unde avem la 31 martie 2021 suma de 4.677.560 lei, față de 4.690.000 lei cât se prevăzuse, iar celălalt la impozit și taxa pe clădiri, unde la 31 martie aveam 3.504.810 lei, față de 3.510.000 lei cât erau prevăzuți.

Ca o concluzie, diferențele la ceea ce aveam la 31 martie, față de ce era prevăzut, nu sunt mari, dar există. Firește, fiind vorba de predicții, nici n-avea cum să fie altfel.

Foarte interesant să aflăm, uitându-ne pe cifre, și care au fost veniturile la 31 martie, deci în primul trimestru al anului, din amenzi, penalități și confiscări: 316.892 lei (se estimase inițial 317.000 lei).

Dacă am vorbit mai sus puțin  de venituri pe primul trimestru al anului 2021, haideți să vedem cum a stat primăria și cu cheltuielile la câteva capitole.

De exemplu, cheltuielile de personal au fost de 1.695.727 lei, față de 2.113.500 lei cât se previzionase inițial. Aici vedem o economie substanțială de peste 417.000 lei în trei luni, ceea ce nu e rău pentru buget.

Cheltuieli pentru bunuri  și servicii, în primul trimestru, au fost de 235.894, față de 731.500 cât se previzionase inițial! Aici discutăm de peste 500.000 lei economisiți de primărie în primele trei luni ale anului!

În continuare câteva sume cheltuite de primărie în semestrul I, pe patru capitole importante, ca să vă faceți o idee cât de cât pe ce se duc, motivat și necesar, banii de la buget: Ordine publică și siguranță națională – 554.175 lei (cei mai mulți bani fiind alocați cheltuielilor cu personalul – 528.376 lei); Învățământ – 790.106 lei (suma cea mai mare cheltuită fiind la bunuri și servicii – 602.770 lei – se previzionase suma de 1.518.000 lei inițial, deci și aici vorbim de o economisire a nu mai puțin de peste 900.000 lei!); Sănătate – 162.468 lei (din care 110.830 lei au fost cheltuielile cu personalul, iar 51.638 lei cu bunuri și servicii); Asigurări și Asistență Socială – 3. 128.110 lei (din care cheltuielile cu personalul au fost de 1.454.464 lei, iar 1.528.952 cu asistența socială, plus 73.121 cheltuieli cu bunuri și servicii).

Consilierii locali vor da votul final pentru acest proiect.

 

Indexare cu rata inflației (2,6%) a impozitelor și taxelor locale

 

Mergem mai departe cu un al treilea proiect de interes general ce se va afla joi pe masa de lucru a consilierilor locali. Este vorba de Proiectul de Hotărâre nr. 66/2021, privind „indexarea impozitelor și taxelor locale cu rata inflației pentru anul 2022”. O veste ceva mai proastă pentru cetățeni, dar acest proiect nu vine de la nivel local și este o obligație pentru consiliile locale din toată țara.

La articolul 1 al proiectului se propune „indexarea cu rata inflației, respectiv 2,6% a impozitelor și taxelor locale care constau într-o anumită sumă în lei sau care sunt stabilite în baza unei anumite sume în lei, conform art. 491 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările ulterioare”.

Ca o concluzie, dacă proiectul va fi aprobat (și va fi), din 2022, în condițiile prevederilor legale, indexarea impozitelor și taxelor locale se va face cu rata inflației de 2,6%, iar la stabilirea nivelurilor minime pentru anumite vehicule grele de marfă se va lua în considerare rata de schimb a monedei euro de 4,8740 lei.

„La sfârșitul anului se va iniția un nou proiect de hotărâre, prin care se vor stabili taxele și impozitele locale (cuantum, modalitate de calcul, facilități), urmând ca, la stabilirea cuantumului acestora, să se țină cont de această indexare. De asemenea, reamintim că indexarea impozitelor și taxelor locale cu rata inflației este o obligație legală a autorității deliberative”, susține primarul Tiberiu Iacob-Ridzi în „Referatul de aprobare” a proiectului.

 

Burse școlare pe semestrul II

 

Trecem să discutăm la final și de ultimul proiect pe care noi vi-l propunem azi de la această ședință ordinară. Este, de asemenea, un proiect de interes general deoarece vizează „aprobarea cuantumului și a numărului burselor școlare care se vor acorda în Semestrul II al anului școlar 2020-2021 în unitățile de învățământ din Petroșani”.

Prin proiect, dacă va fi adoptat, se hotărăște aprobarea pe semestrul II al anului școlar în curs a unui număr de 555 de burse pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat de pe raza municipiului Petroșani.

Bursele alocate sunt după cum urmează: burse de merit – 194  (în cuantum/lună de 100 lei); Burse de studiu – 52 (în cuantum/lună de 100 lei); Burse de ajutor social – 309 (în cuantum/lună de 100 lei).

În proiect nu există de data aceasta și secțiunea „Burse de performanță”, ținându-se cont de situația pandemică și de lipsa concursurilor școlare de amploare, la nivel național și internațional.

Valoarea totală a acestor burse pentru fiecare lună din Semestrul II va fi de 55.500 lei.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii