Oricât de calitativ ar fi combustibilul, în componenţa acestuia există şi anumite impurităţi care, în timp, se depun în filtrele motorului, dar şi pe suprafaţa unora dintre componente. Cum injectorul este direct implicat în alimentarea cu combustibil a cilindrului – pentru o injecţie directă – sau a galerei de transmisie – în cazul injecţiilor multipunct – acestea se pot înfunda, astfel că motorul devine instabil şi începe să piardă din performanţă.
Principalele simptome care anunţa şoferul că injectoarele nu mai funcţionează în mod corespunzător, înainte de aprinderea martorilor din bord, sunt:
- Motorul îşi pierde, treptat, din proprietăţile dinamice;
- O scădere treptată a puterii;
- ICE începe să consume mai mult combustibil;
- Motorul la rece porneşte tot mai greu.
În aceste situaţii este recomandat să se cureţe componentele pentru a nu se ajunge în situaţia în care sunt necesare reparaţii injectoare sau chiar înlocuirea lor, proces foarte costisitor pentru orice buget.
Astfel că principalele metode de curăţare a acestor componente auto sunt două: folosind substanţe chimice sau cu ultrasunete. De asemenea, mai există şi o metodă mixtă, ce implică folosirea unei substanţe chimice împreună cu un proces mecanic.
- Curăţarea injectoarelor cu substanţe chimice
Acest proces constă în clătirea componentelor cu o substanţă reactivă care are rolul de a elimina depunerile de pe aceste piese. Totodată, ar putea fi adăugat un aditiv special în combustibil, aditiv ce conţine şi un solvent, astfel fiind mult mai uşoară curăţarea injectoarelor.
O altă metodă de curăţare chimică este şi conectarea acestora la linia de spălare, după ce sistemul de alimentare standard este deconectat de la motor, iar linia de spălare este conectată la acesta.
- Curăţarea injectoarelor cu ultrasunete
Dacă prima metodă permite o curăţare a injectoarelor fără ca acestea să fie demontate, cea de-a doua metodă necesită scoaterea injectoarelor şi instalarea acestora pe un suport de curăţare. Este recomandat ca injectorul să fie plasat într-un recipient cu o soluţie de curăţare pentru ca procesul să aibă efectul dorit. Ulterior, acestea vor fi acţionate cu un emiţător de unde ultrasonice.
De obicei se apelează la curăţarea cu ultrasunete atunci când cea chimică nu a avut rezultat. Important de reţinut este faptul că fiecare metodă este la fel de eficienţă şi nu este nevoie ca cele două să se combine. Singura diferenţa dintre ele este gradul de contaminare a injectoarelor şi disponibilitatea echipamentelor specifice necesare.
- Metoda mixtă de curăţare a injectoarelor
Această metodă necesită demontarea injectoarelor de pe motor şi conectarea acestora la un suport special, cu ajutorul căruia sunt coborâte într-un rezervor cu un lichid de curăţare. De asemenea, acesta conţine şi un emiţător de unde ultrasonice ce contribuie la eliminarea depunerilor.
Diferenţa dintre metode este că în timpul acesteia, injectoarele simulează acţiunea pe care o realizează şi în timpul funcţionarii motorului, aceea de a pulveriza. Astfel, acestea sunt curăţate şi de depunerile din interior. La final, acestea sunt clătite şi eliminate şi ultimele resturi de depuneri, ulterior fiind verificate de personalul avizat care trebuie să se ocupe de realizarea acestui proces.