Miercuri, 13 ianuarie, în Sala „Galbenă” din sediul Primăriei municipiului Petroșani, primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a organizat prima conferință de presă a acestui an. Subiectele au fost legate de discuțiile avute la București la începutul săptămânii de către conducerea Asociației Municipiilor din România (AMR) la două dintre ministerele importante (Ministerul de Finanțe și Ministerul Muncii), la care a participat și primarul Petroșaniului, în calitate de vicepreședinte al acestei asociații. În partea a doua a conferinței de presă, edilul a avut în vedere și câteva subiecte cu caracter local, legate de campania de vaccinare de la Petroșani, etapa a II-a și de Spitalul de Urgență din Petroșani, după care a răspuns și întrebărilor adresate de jurnaliștii prezenți, pe care le vom prezenta pe larg în ediția de mâine.
Se pregătește o nouă lege de protecție socială pentru consumatorii vulnerabili
Pentru început primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a expus cele ce s-a discutat cu ministrul Muncii la sediul ministerului, luni, 11 ianuarie.
„Luni, după cum se știe, am participat la întâlnirea AMR cu ministrul Muncii, doamna Raluca Turcan. În principal, s-a discutat acolo problema legată de noua lege care urmează să fie trimisă în Parlamentul României pentru a fi adoptată. E vorba de legea privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.
Se fac niște modificări în ceea ce privește această problemă a consumatorului vulnerabil, se redefinesc niște termeni și se măresc niște praguri legate de acele ajutoare de încălzire.
Consumatorii vulnerabili sunt din patru categorii: consumatori vulnerabili din motive de venit, consumatori vulnerabili din motive de vârstă, consumatori vulnerabili din motive de sănătate și consumatori vulnerabili ca urmare a faptului că gospodăria se află undeva izolată. Asta era și înainte stabilit, doar că se modifică cuantumurile ajutorului și în funcție de sistemul de încălzire a locuinței de domiciliu – fie că vorbim de ajutor pentru energie termică în sistem centralizat, fie că vorbim de ajutor pentru gaze naturale sau energie electrică, sau de ajutor pentru combustibili solizi sau combustibili petrolieri.
Astfel, se modifică venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul, acesta este de 810 lei de persoană, iar în cazul familiei de 1.445 lei de lei. Deci aici cresc puțin valorile.
Valoarea de referință în funcție de sistemul de încălzire este următoarea: 250 lei/lună pentru gaze naturale, 500 lei pentru energie electrică și 80 lei pentru combustibili solizi și petrolieri. Sunt mai multe modificări, dar în mare principiile de bază sunt acestea.
A fost o consultare făcută cu toate structurile asociative din România, nu doar cu AMR, ci și cu Asociația Consiliilor Județene din România, cu AOR, urmând ca legea să parcurgă circuitul guvernamental de avizare, după care să fie trimisă în parlament”, a declarat primarul Tiberiu Iacob-Ridzi.
Au cerut ca plata pentru vaccinare să se facă de către guvern și au reușit să schimbe planul Ministerului de Finanțe!
Apoi, primarul Petroșaniului ne-a spus ce s-a întâmplat și ce discuții au fost o zi mai târziu, marți 12 ianuarie, la sediul Ministerului de Finanțe, unde s-au dat se pare adevărate lupte de convingere a guvernanților de către primari, edilul Clujului, totodată și președintele AMR, Emil Boc, fiind cel mai vocal, dar și cel care a reprezentat primarii din toată țara.
„Marți am mers la Ministerul de Finanțe, împreună cu cei de la AMR, și acolo s-au discutat mai multe lucruri. O să le amintesc în mare, dar în principal vă pot spune că s-a discutat de problema vaccinării, despre campania de vaccinare, etapa a II-a și de asigurarea resurselor financiare pentru plata medicilor, asistentelor medicale și registratorilor care vor lucra în centrele de vaccinare.
Știți că Ministerul Sănătății a inițiat proiectul de Ordonanță de Urgență prin care această sarcină să cadă pe autoritățile publice locale. AMR a avut o poziție oficială, exprimată de către domnul președinte Emil Boc, și, sigur, noi cei din AMR nu am fost de acord cu această chestiune, din mai multe motive și cred că ați văzut dezbaterile la televizor. Cea mai importantă idee a fost aceea că există un principiu, în general valabil și în lege și în ceea ce privește, dacă vreți, recomandările și dispozițiile europene la care noi trebuie să ne aliniem, anume că NU se dă nicio responsabilitate către autoritățile locale FĂRĂ ASIGURAREA SURSEI DE FINANȚARE.
Probabil ați văzut la televizor tot felul de lucruri legate de aceste sume. Unii spuneau că domnul Boc a făcut cumva scandal pentru 30.000 euro, care ar fi bani foarte puțin pentru un oraș ca și Clujul. Nu! Adevărul este următorul: toate autoritățile publice din România – mă refer aici la primării – sunt de acord cu această etapă de vaccinare, se dă tot sprijinul din partea primăriilor și primarilor, amenajăm cu toții toate aceste centre de vaccinare, le dotăm pe banii primăriilor (ulterior ni s-a promis că acești bani vor fi decontați la momentul când vom avea și buget), însă apărea o problemă la plata personalului medical…
Două aspecte foarte importante. Eu vă dau exemplul de la Petroșani. Dacă e să calculăm 30 de zile pe lună la centrul de vaccinare, care este deja amenajat la Școala Gimnazială nr. 7 din Aeroport, noi, primăria, ar trebui să plătim pe șase luni cam aproximativ 200.000 de euro pentru plata medicilor, asistentelor și a personalului registrator.
Deci, această responsabilitate era normal și este normal – că în urma intervenției AMR s-a luat această decizie (!) – ca această plată să cadă în sarcina guvernului și a finanțării de la bugetul de stat.
Pe de altă parte, Sănătatea, Educația, Justiția și alte domenii dacă vreți, sunt domenii care se realizează prin politici de Stat și NU prin politici locale. Nu poți, chiar dacă în acest moment salariile medicilor și profesorilor trec prin bugetul primăriilor, NU plătim noi aceste salarii! Noi plătim altceva legat de infrastructură, de clădiri, de dotări acolo unde este cazul, dar celelalte lucruri sunt în sarcina autorității centrale. NU poți să plătești un medic de aceiași categorie, sau un profesor de aceiași categorie diferențiat, deci în funcție de localități și de posibilitățile financiare pe care le au acestea!”, a declarat primarul petroșenean pe acest subiect.
Primăriile nu au competența să se ocupe de vaccinare, ele pot asigura doar baza materială și… punct
Primarul a vorbit în continuare de problema discutată de cei de la AMR pe acest subiect la sediul Ministerului de Finanțe, încercând să lămurească mai exact cum s-a pus problema acolo, prin vocea președintelui AMR, Emil Boc: „Pe de altă parte, mai apare o problemă pe care am discutat-o marți și la AMR, dar și la Ministerul de Finanțe. Aceasta implică o răspundere a angajatorului din punct de vedere medical. Noi n-avem competențe, n-avem personal pregătit în primării pentru vaccinare. Mai apare totodată și problema malpraxisului. Dacă, Doamne ferește, se întâmplă ceva și cineva dă în judecată din cauza acestei situații, practic procesul se îndreaptă împotriva primăriei respective, ceea ce nu este corect. Noi asigurăm baza materială, dar mai mult de atât noi nu putem să asigurăm în acest caz”.
Vaccinarea costă, nu glumă!
Costul pentru plata acestor prestații legate de vaccinare este enormă și primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a ținut să mai dea câteva informații legate de acest subiect, discutat la Ministerul de Finanțe la ședința amintită:
„Sumele pentru municipiile mari sunt undeva între 3 și 5 milioane de euro, cu plata acestor prestații pe 6 luni. Proiectul de lege inițial era ca primăriile să plătească acești bani. De unde? Bun, a fost o propunere și totul s-a reglementat, acești bani vor fi plătiți de la bugetul de stat.
Pe de altă parte, încă nu au fost returnați banii autorităților locale în ceea ce privește cheltuielile cu pandemia, începând din luna martie 2020. Au fost decontate aproximativ 25% din cheltuieli, deci 75% încă nu sunt plătite”.
S-a revenit în cazul indemnizațiilor pentru persoanele cu handicap cum era în 2018: 90% plătește guvernul, 10% plătesc primăriile
Un alt aspect important prezentat de primar presei a fost legat tot de Ministerul de Finanțe și de bursele elevilor din acest an, dar și de chestiunile legate de asistența socială și indemnizațiile pentru persoanele cu handicap și însoțitorii acestora. Un subiect unde primarii au reușit, de asemenea, să-și impună punctul de vedere în fața celor de la Finanțe, care creionează noul buget al țării și care va aduce o relaxare în acest an al bugetului primăriilor la acest capitol.
„După aceea, am discutat tot la Ministerul de Finanțe despre bursele pentru elevi. Știți că s-a dat lege anul trecut, prin care cuantumul minim al burselor s-a stabilit la 100 lei. La fel, am primit asigurări că aceste sume de bani vor fi prinse în bugetul țării de pe anul acesta.
Am mai discutat, de asemenea, probleme legate de asistența socială, în special de persoanele cu handicap, de indemnizații și de indemnizațiile pentru persoanele însoțitoare. Aici, anul trecut legea prevedea că 50% plătește guvernul și 50% plătește autoritatea locală. Acum, anul acesta, noi, primarii, am solicitat să fie 100% plătit acest lucru de la bugetul de stat. Am primit promisiunea că va fi probabil 90% plătit de la bugetul de stat și 10% de autoritatea locală. Așa a fost înainte de modificarea legii în 2018, când s-a trecut la 50%-50%.
Ce se întâmplă legat de acest aspect? În acele comisii care stabilesc acordarea acestui statut de persoană cu handicap și gradul de handicap, practic primăriile nu au nici un reprezentant. Aceste comisii stabilesc ce și cum, dar plătește altcineva. Noi, primăriile, nu avem nici un control și atunci lunar, sau periodic, apar în sistem alți și alți oameni. Sunt, din ce am înțeles, vreo 800.000 de persoane care beneficiază de aceste indemnizații în țară, fie că vorbim de persoanele cu handicap, fie că vorbim de însoțitorii acestora. De aceea credem că e mai corectă această măsură, cu 90% să fie plătit de la bugetul de stat și 10% de autoritățile locale. Am solicitat, de asemenea să avem și noi, primăriile, un reprezentant în aceste comisii.
În fine, au mai fost discuții importante legate de fondurile europene, de cofinanțările pentru proiectele realizate cu fonduri europene și despre Codul Finanțelor Publice Locale, care, tot așa, urmează să fie adoptat de guvern un proiect și trimis către parlament. Aici e vorba despre comasarea Legii 273 a Finanțelor Publice Locale cu prevederile Codului Fiscal. Se va face un Cod Administrativ, dar și un Cod al finanțelor publice locale, un document foarte important, zic eu, având în vedere că sunt chestiuni legate de taxele și impozitele locale”, a încheiat primarul Tiberiu Iacob-Ridzi subiectul legat de ședința AMR de la Ministerul Finanțelor.