Încă din anul 2009 Primăria Teliucului Inferior are o problemă care diminuează șansele comunei la dezvoltare și atragere de investitori: transferul proprietăţii Centrului de Afaceri Teliuc de la Ministerul Economiei Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri la comuna Teliucu Inferior. Cu toate că cer de 6 ani trecerea centrului de afaceri în administrarea primăriei, nici anul acesta, anul accesării fondurilor europene, Ministerul Economiei nu face transferul. Societățile chiriașe sunt ținute în șah, nu pot accesa fonduri.
Un centru care trebuia să ajute, iar acum încurcă
Centrul de afaceri a fost realizat în conformitate cu Legea 167/2005 privind ratificarea Acordului de împrumut între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea proiectului privind închiderea minelor, refacerea mediului şi regenerarea socio-economică. În baza Ordinului nr. 623/ 31.10.2005 al Ministerului Economiei şi Comerţului, după finalizarea proiectului, centrele de afaceri trebuiau transferate autorităţilor locale.
Urmare solicitării Ministerului Economiei şi Comerţului, Consiliul Local al comunei Teliucu Inferior prin Hotărârile nr. 74/ 2008 şi 34/ 2009 şi-a dat acordul pentru preluarea în proprietate publică a imobilului şi terenului aferent în care este amenajat Centrul de Afaceri Teliuc prin transfer de proprietate.
Deoarece transferul de proprietate nu s-a realizat, Ministerului Economiei a emis Ordinul nr. J 253/2009 care a reglementat încheierea unui contract de comodat între fostul ARDDZI şi Consiliul Local Teliucu Inferior prin care imobilul cu destinaţia Centru de Afaceri Teliuc a fost remis, cu titlu gratuit, spre folosinţa Consiliului Local Teliucu Inferior, contract de comodat care se prelungeşte sau se reface anual.
În baza contractului de comodat primăria a încheiat 10 contracte de închiriere cu societăţi , private, instituţii publice, regii autonome, ONG-uri etc., total spaţii închiriate – cca 90%. Timp de 6 ani Primăria Teliucului a făcut toate demersurile realizării acestui transfer, dar fără niciun rezultat, motivarea fiind lipsa de fonduri pentru rezolvare situaţiei juridice (intabularea) celor 8 centre de afaceri în vederea emiterii HGR de transfer al proprietăţii. Mai mult, conducerea primăriei, în frunte cu primarul Pupeză Daniel-Gheorghe-Sorin, a fost informată că nici în acest an nu se ştie sigur dacă se vor asigura fondurile necesare intabulării.
Refuzul intabulării înseamnă practic imposibilitatea societăților comerciale care sunt în chirie aici de a solicita și obține fonduri europene la sesiunile care se deschid în primăvara acestui an şi doresc contracte de închiriere pe cel puţin 10 ani, conform ghidurilor de finanţare.
”Suntem profund dezamăgiţi de modul de lucru al unor funcţionari din acest minister, inclusiv al celor de la departamentul juridic care par să nu înţeleagă eforturile depuse de comunitatea noastră pentru ca acest centru să funcţioneze, dacă nici până la data prezentei nu au reuşit să transmită contractul de comodat pentru anul 2016 cu valabilitate din luna ianuarie şi nu de la data semnării, cu toate că noi am solicitat acest lucru prin adresa nr. 2460/ 28.09.2015”, adaugă, prin intermediul unei interpelări, primarul Pupeză, care a apelat la medierea deputatului Carmen Hărău pentru rezolvarea acestei probleme.
Ministerul Economiei spune franc, nu are bani!
Prin implementarea programului “Centre de Afaceri” derulat în cadrul Proiectului “închiderea Minelor şi atenuarea impactului social”, finanţat de Banca Mondială prin Acordul de împrumut 4509-R0 au fost înfiinţate 10 Centre de Afaceri, din care 8 în imobile constituite din bunurile reprezentând dependinţele şi anexele tehnologice devenite disponibile de sarcini prin închiderea minelor. Ca strategie de sustenabilitate, imobilele aferente Centrelor de Afaceri ar fi trebuit transmise cu titlu gratuit din domeniul privat al statului în domeniul public al localităţilor pe raza cărora au fost înființate. Dar nu s-a întâmplat așa.
”Ţinând cont de legislaţia în vigoare, pentru realizarea acestor transferuri este necesară întocmirea documentaţiilor pentru cadrastarea şi intabularea acestor imobile de către minister. Întrucât ministerul nu deţine documentele care să ateste proprietatea asupra terenurilor şi imobilelor respective, este necesară promovarea unei acţiuni judecătoreşti în constatare şi deci si alocarea bugetară aferentă acestei acţiuni. Se încearcă găsirea unor fonduri pentru aceasta operaţiune.
În ce priveşte avizarea Contractelor de Comodat, ele nu poate fi întocmite multianual aşa cum ne-au cerut expres Autorităţile Locale. În acest moment aceste contracte sunt pe circuitul de avizare în minister”, răspunde ministerul.
Practic, dezvoltarea comunei este ținută în șah. Fiecare finanțare care ar fi putut fi accesată de persoanele juridice ar fi adus mai mulți bani în comună, mai multe locuri de muncă. Dosarele cu propuneri pentru accesarea de fonduri ale microîntreprinderilor se depun până la finele lunii aprilie.
Alina PIPAN