Luni, 18 ianuarie, am discutat cu responsabilul pentru Petroșani din cadrul firmei „Eolian”, care se ocupă de deszăpezire, doamna Melinda Rogobete, despre starea drumurilor și trotuarelor și despre tot ce ține de activitatea de deszăpezire din localitate.
„Drumuri bune la Petroșani pe timp de iarnă”
„În prezent toate drumurile și căile de acces sunt deszăpezite și nu prezintă probleme de circulație. De vineri după-amiază, sâmbătă și azi am reușit în mare parte să aducem drumurile la negru și să facem deszăpezirea și pe trotuare. Dacă nu în totalitatea lor, din cauza înghețului aspru din noaptea de duminică spre luni (și așa va mai fi o noapte, după cum spune prognoza meteo), măcar creând zone de trecere pe ele, astfel încât pietonii să poată circula fără probleme în zonele publice importante și în cartiere. Unde e cazul, aruncăm și cu material antiderapant. În concluzie cred că Petroșaniul este la ora aceasta un oraș unde se circulă normal, ținându-se cont că discutăm, totuși, de luna ianuarie și de condiții de iarnă”, ne-a declarat Melinda Rogobete.
6 utilaje și 17 lucrători
Legat de dotarea și de angajații ce se ocupă de această activitate la Petroșani, același interlocutor ne-a spus că există 4 utilaje pentru deszăpezirea drumurilor, din care unul de putere mai mare și cu o lamă mai mare pentru drumul național, și două utilaje care se ocupă de trotuare și de aleile centrale din parcuri, mai ales de parcul mare, iar 17 angajați se ocupă de deszăpezirea manuală, în afară de șoferii ce deszăpezesc mecanizat drumurile și trotuarele.
„Avem uneori probleme din cauza mașinilor parcate sau staționate pe marginea carosabilului. Dar acolo unde nu reușim să trecem cu lama mare, venim cu utilaj cu lamă mai mică sau, dacă este cazul, cu lucrători manuali, care dau cu lopata zăpada cât se poate. Ideal ar fi să nu fie mașini parcate când ninge pe marginea drumului, dar asta nu prea se poate, știm asta și încercăm să facem cum putem. Oricum, noi avem un plan de deszăpezire, aprobat și de consiliul local, astfel că ne ținem de el și străzile sunt curățate de zăpadă după acest plan bine stabilit. Avem de toate, utilaje, oameni, stocuri de nisip și sare care sunt realimentate în funcție de necesitate, avem și clorură de calciu suficientă, astfel încât nimic nu ne reține să facem treabă. Și cred că la Petroșani se vede treaba asta”, a mai spus pentru ziarul nostru Melinda Rogobete de la „Eolian”.
Schimbări în centrul civic
Legat de centrul civic și de pericolul de lunecuș de pe plăcile din pavajul de-acolo, chiar și când acestea sunt curățate, Melinda Rogobete susține că e o problemă iarna oricum s-ar proceda: „Dacă curățăm zăpada de tot de pe ele, din cauza condensului și gerului, mai ales noaptea, se creează o pojghiță de gheață și oricâtă clorură de calciu pui, tot sunt perioade când există pericol de alunecare și de pierderea echilibrului. Dacă lăsăm zăpadă, pe care se poate circula mai bine, în sensul că măcar nu aluneci, la început, o zi-două e bine, dar după ce îngheață acea zăpadă pericolul e mai mare ca și când ai curăța. Nici nu știi cum să faci să fie mai bine și noi știm că de multe ori lumea se plânge, dar vina nu este neapărat a noastră”.
Acestea fiind spuse, credem că înlocuirea acelor plăci din pavajul de-acolo trebuie gândită și făcută. Dacă prin tot centrul civic nu se poate, deoarece e adevărat, sunt ceva costuri cu treaba asta, măcar o „fâșie” de două-trei plăci (cam de doi metri lățime) pe lungimea ambelor laturi ale tuturor magazinelor (de la teatru și până în zona fântânii din Piața Victoriei), deci, plăci noi montate de o aderență mai mare ca a celor existente, s-ar putea face. O astfel de schimbare nu ar mai crea probleme cetățenilor, care în unele zile geroase cad ca popicele… Doamne ferește de fracturi sau de dat cu capul de pământ, că acolo rămâi! În momentul de față, din cauza aderenței mici a acestor plăci existente, centrul civic e în unele zile un adevărat patinoar. Și o spunem fără să dăm cu parul, e doar o constatare de ani de zile. Știm că o perioadă nu s-a putut face această schimbare din cauză că a fost vorba de un proiect european, unde nu se putea interveni, ci doar face reparații în perioada de garanție, de aceea nici n-am insistat. Dar, probabil, de-acum se poate face liniștit această schimbare, astfel încât din iarna viitoare să se circule normal și în cea mai umblată zonă a orașului.