În şedinţa de Guvern de miercuri, urmare a consultării cu partidele politice, Executivul a stabilit, prin hotărâre, ca alegerile parlamentare pentru Senat şi Camera Deputaţilor să se desfăşoare duminică, 11 decembrie 2016.
Calendarul acţiunilor
Tot miercuri, Guvernul a adoptat trei hotărâri prin care sunt stabilite măsurile tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 2016, calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor, precum şi cheltuielile necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor.
Astfel, campania electorală se va desfăşura în perioada 11 noiembrie – 10 decembrie. Listele electorale permanente se vor întocmi cel târziu cu 3 zile înaintea alegerilor, pe 8 decembrie.
Pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 2016 s-a aprobat suma totală de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevăzute în bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli.
În ceea ce priveşte măsurile tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, actul normativ detaliază atribuţiile şi sarcinile ce revin Autorităţii Electorale Permanente, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Sănătăţii, Secretariatului General al Guvernului, Institutului Naţional de Statistică, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, instituţiilor prefectului, primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene.
Modificări privind votul prin corespondenţă
Printr-o Ordonanţă de Urgenţă, Executivul a completat prevederile Legii nr.208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor şi Legea nr.288/2015 privind votul prin corespondenţă, măsurile adoptate îndreptând obstacolele tehnice în calea exercitării dreptului la vot, fără a schimba filozofia şi principiile de bază ale legislaţiei electorale.
Prin noile reglementări se aduc modificări, în principal, în două direcţii.
Una are în vedere completarea listei secţiilor de votare din afara graniţelor, la propunerea justificată a Ministerului Afacerilor Externe şi cu aprobarea Autorităţii Electorale Permanente. Astfel, pe lângă secţiile de votare deschise pe lângă misiunile diplomatice, şi celelalte reprezentanţe ale statului în străinătate – oficii consulare, secţii consulare, dacă acestea funcţionează în locaţii diferite şi institute culturale – cu acordul autorităţilor din ţara respectivă, pot fi deschise secţii de votare şi în alte localităţi decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
De asemenea, se introduce posibilitatea cetăţenilor români cu drept de vot să îşi exercite dreptul electoral pe liste suplimentare, inclusiv la secţiile care se vor crea, potrivit legii, pe baza solicitării a cel puţin 100 de români aflaţi în străinătate, într-o anumită regiune sau localitate, precum şi în secţiile de votare constituite în alte localităţi decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
O altă completare a legislaţiei vizează metoda de înscriere în Registrul electoral. Astfel, cetăţenii cu drept de vot din străinătate se vor putea înscrie în Registrul electoral trimiţând cererea şi documentele care atestă domiciliul sau reşedinţa în afara graniţelor, şi prin intermediul poştei electronice.
Finanţarea partidelor politice
De asemenea, tot în şedinţa de miercuri, Guvernul a adoptat o Ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi campaniilor electorale. Actul normativ are în vedere, în principal, extinderea cu 45 de zile a termenului de rambursare de către Autoritatea Electorală Permanentă a sumelor efectuate pentru campania electorală la alegerile locale din anul 2016.
Mihaela PETROŞAN