Universităţile din judeţ rămân fără studenţi, dar sare în ajutor guvernul

Universităţile din judeţ rămân fără studenţi, dar sare în ajutor guvernul

DISTRIBUIȚI

Universităţile, în general, se confruntă de la an la an cu scăderea numărului de studenţi. Centrele universitare mari şi-au creat strategii proprii şi recuperează din handicap, dar centrele mici nu ţin pasul. Pentru a echilibra situaţia s-a formulat Strategia naţională pentru învăţământ terţiar 2015-2020. Stimularea accesului şi participării în învăţământul terţiar include următoarele grupuri dezavantajate: studenţi cu dizabilităţi, studenţi care provin din familii cu venituri reduse, studenţi orfani sau din centre de plasament, etniei români din afara graniţelor, studenţi romi şi studenţi din zonele rurale.

Primul pas al strategiei a fost acordarea serviciilor de consiliere. Astfel, s-au înfiinţat şi funcţionează, în toate instituţiile de învăţământ superior, centre de consiliere şi orientare în carieră pentru elevii din anii terminali, studenţi şi absolvenţi.

Un astfel de centru există şi la Universitatea din Petroşani. Activităţile C.C.O.C. se desfăşoară pentru a completa oferta de servicii pentru studenţii absolvenţi ai Universităţii din Petroşani, pentru a răspunde nevoilor de consiliere şi orientare profesională semnalate de studenţi şi pentru a le oferi acestora alternative la serviciile tradiţionale din cabinetele de consultanţă sau oficiile forţei de muncă.

De asemenea, o componentă a proiectului ROSE, proiect finanţat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, care va fi implementat de către Ministerul Educaţiei Naţionale pe o perioadă de 7 ani, are în vedere intervenţii la nivelul universităţilor din sistemul public de învăţământ, prin acordare de granturi pentru a sprijini studenţii în situaţie de risc.

Schema de granturi necompetitive pentru universităţi va acorda prioritate domeniilor de creştere economică în România, precum agricultura, ingineria, ştiinţele exacte şi medicină. Proiectul îşi propune să sprijine aproximativ 60.000 de studenţi aflaţi în situaţie de risc din circa 300 de facultăţi (aproximativ 85% din facultăţile din universităţile de stat). Perioada de derulare a granturilor acordate universităţilor este de maximum 3 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de 100.000 euro.

Schema de granturi necompetitive va debuta în 2017 (prima etapă va include aproximativ 25% din facultăţile eligibile) şi va fi continuată în a doua etapă, în 2018, cu restul de facultăţi eligibile.

În cadrul unei alte scheme de granturi competitive se vor finanţa următoarele: programe de tip „punte”/”summer bridge” în campus ce pot include activităţi precum: cursuri de vară de nivel universitar pentru elevii de liceu, parteneriate licee-universităţi-piaţa muncii, dezvoltarea de programe de tutoriat în campus, crearea, dezvoltarea şi asigurarea funcţionării iniţiale a unor centre de învăţare/ laboratoare în universităţi. Al doilea tip de intervenţie care va fi finanţat prin granturi competitive este înfiinţarea de centre de învăţare în 24 de universităţi publice din România, cu scopul de a îmbunătăţi mecanismele de suport social şt academic pentru studenţii în situaţie de risc.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii