Strict românesc / CNADNR se spală pe mâini de nenorocirea de pe...

Strict românesc / CNADNR se spală pe mâini de nenorocirea de pe autostrada Orăştie-Sibiu

Timp de citire: 6 minute

În ultima vreme, presată de opinia publică – prin intermediul presei -, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu mai ştie pe unde să scoată cămaşa cu marele eşec reprezentat de tronsonul 3 de pe autostrada Orăştie-Sibiu. Singura modalitate de a se mai acoperi cumva pare să fie un şir de comunicate de presă pline de explicaţii, comunicate prin care CNADNR se spală pe mâini de gafele constructorului cu care a încheiat contractul.

Constructorul doarme-n păpuşoi

În ultimul comunicat de presă, chiar CNADNR recunoaşte că exersează ridicatul din umeri în problema gravelor probleme de pe tronsonul 3 al autostrăzii ce leagă Orăştie de Sibiu. Mai ales că respectivul constructor nu pare prea vioi în a răspunde „acuzaţiilor” care i se aduc.

„Până în prezent, Antreprenorul lucrării, compania Salini-Impregilo SpA, a informat că realizează o serie de expertize tehnice în zonele cu probleme. Până în momentul de faţă, CNADNR SA, însă, nu a primit nicio informaţie oficială cu privire la investigaţiile, testele şi concluziile acestor expertize (sic! – n.r.). La sfârşitul acestei săptămâni, este programată, de comun acord, o şedinţă tehnică, în cadrul căreia se aşteaptă ca Antreprenorul să prezinte aceste detalii pentru defectele din zona km 60+660 (conf. proiect), inclusiv soluţia tehnică de remediere, dat fiind faptul că şedinţa a fost solicitată de către Antreprenor”, se arată în comunicarea CNADNR.

Nu vede, nu ştie, nu aude

După care compania încearcă să dreagă busuiocul, pe principiul că a făcut tot ce a putut… să fie bine!

„CNADNR SA s-a sesizat cu privire la defectele constatate, şi pentru cele majore, în momentul de faţă, în paralel cu Antreprenorul, a contractat servicii de realizare a unor expertize tehnice, în baza cărora se vor stabili cauzele degradărilor şi care vor recomanda soluţiile tehnice necesare a fi executate de către Antreprenor pentru remedierea degradărilor apărute”, precizează în comunicat CNADNR.

Prezentăm, în continuare, punerea de cenuşă în cap a CNADNR, fără comentarii, pentru că acestea sunt de prisos.

„Raportul tehnic preliminar prezentat de către Experţii Tehnici independenţi prezintă următoarele cauze preliminare ale degradărilor constatate:

Zona km 59+900 – 59+950 (ebulment): se poate aprecia pe baza datelor din teren că degradările semnalate în această zonă, deşi superficiale, sunt cauzate de natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora.

Zona km 60+600 – 60+700 (crăpătură): se poate aprecia pe baza datelor din teren că degradările semnalate în această zonă, sunt cauzate de nerespectarea la execuţie a soluţiei proiectate în corelare cu natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare fisurări ale straturilor rutiere provenind din comportarea ansamblului rambleu/teren de fundare necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora. Se consideră că este necesară aplicarea integrală şi corectă a soluţiei proiectate”.

Tehnica recuperatorilor pe un contract prost selectat

„Menţionăm faptul că, conform prevederilor Contractului Proiectare şi Execuţie Autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965, Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului. În cazul în care Antreprenorul nu va executa remedierea defecţiunilor constatate, Beneficiarul va angaja şi va plăti alt antreprenor care să execute lucrarea de remediere a defecţiunilor, urmând ca, ulterior, costurile aferente lucrărilor de remediere să fie recuperate de la Antreprenor. Tocmai din acest considerent, expertizele demarate de către CNADNR SA vizează, pe lângă constatarea cauzelor ce au condus la situaţia actuală a lucrării, şi recomandarea unor măsuri de remediere, care să poată fi utilizate de către noul antreprenor, doar în cazul în care Antreprenorul lucrării nu îşi va respecta obligaţiile contractuale de a remedia aceste defecte. De asemenea, subliniem faptul că CNADNR SA va întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor Antreprenorului ce decurg din prevederile contractului”.

Referitor la deschiderea traficului rutier

„Conform contractului  încheiat între CNADNR SA şi compania Salini-Impregilo SpA la data de 20.05.2011 având ca obiect Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965, termenul de finalizare al lucrărilor a fost 17.04.2013. Lucrările nu au fost finalizate de către Antreprenor în acest termen. Totodată prin decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor din data de 07.04.2014, Adjudecatorul Unic a decis că Antreprenorul este îndreptăţit la o prelungire a duratei de execuţie până la data de 30.11.2014. Acest fapt a condus la cererea Antreprenorului de recepţie a tuturor lucrărilor în data de 12.11.2014. În acest sens, la nivelul CNADNR SA a fost desemnată o comisie în vederea evaluării lucrărilor executate în Şantier. Astfel, în data de 07.11.2014 şi în perioada 11.11.2014 – 13.11.2014 au avut loc inspecţii tehnice ale întregului Şantier, realizate de către Beneficiar, Antreprenor şi Inginer, în cadrul cărora Părţile au constatat următoarele: stadiul fizic al lucrărilor executate pe întreg tronsonul de autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, asigură desfăşurarea circulaţiei pe ambele căi unidirecţionale; lucrările privind siguranţa circulaţiei, respectiv marcajele rutiere, parapeţi de protecţie, indicatoarele rutiere, panourile de orientare sunt finalizate, inspectate şi verificate de către Biroul de Poliţie al Autostrăzii şi Inginerul FIDIC DRDP Braşov, şi permit utilizarea autostrăzii; nu sunt întrunite toate condiţiile necesare realizării recepţiei la terminarea lucrărilor”.

Scărpinatul la urechea cealaltă

„Astfel, în conformitate cu prevederile Hotărârii 273 din 14 iunie 1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, art. 31: În cazurile în care investitorul solicită prelucrarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare.

Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor, în data de 13.11.2014 a fost emis Procesul Verbal de predare – preluare care a recomandat preluarea lucrărilor executate la tronsonul de autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3: km 43+855 – km 65+965  în vederea deschiderii traficului rutier. Acest document a fost acceptat şi însuşit de către Antreprenor, prin reprezentantul său.

De asemenea, clarificăm pe această cale faptul că CNADNR SA nu a instructat Antreprenorul să execute lucrările aferente tronsonului de autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3 în alt mod faţă de cel stabilit de către Antreprenor prin calitatea sa pe care o are în cadrul acestui Contract, respectiv de proiectant şi constructor. Astfel, în conformitate cu prevederile legii 10/1995 obligaţia şi răspunderea stabilirii fazelor de execuţie revine proiectantului, iar respectarea acestora revine constructorului.”

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii