Din ciclul „vorba multă – sărăcia consilierilor”… / Dr. Alin Vasilescu despre rolul...

Din ciclul „vorba multă – sărăcia consilierilor”… / Dr. Alin Vasilescu despre rolul imprimantelor multifuncţionale în viaţa Spitalului de Urgenţă Petroșani

DISTRIBUIȚI

Punctul 1 de pe ordinea de zi avea ca şi conţinut o rectificare de buget. Dacă ar fi să ne luăm după marea majoritate a şedinţelor ordinare, un punct banal, o rectificare ca oricare alta, cum au fost şi sunt poate zeci într-o legislatură. Numai că de data aceasta prin rectificare fiind vizat Spitalul de Urgenţă Petroşani, consilierii ALDE, în mod special consilierul Mihai Barbu, şi preşedintele de şedinţă, Milu Vladislav, precum şi câţiva consilieri PSD, printre care Ioan Rus şi Costel Postolache, n-au fost de acord să voteze „ceva nesusţinut şi neargumentat de mai marii spitalului”, care de fiecare dată „nu vin la şedinţă să-şi susţină proiectul prin care consiliul local alocă de la bugetul local anumite sume”. „De parcă noi, consilierii, am fi doar o simplă maşină de vot prin care le alocăm lor bani de câte ori de câte ori au nevoie…”, după cum a susţinut printre altele consilierul Mihai Barbu.

„Să vină managerul să explice!”…
Ca atare, la intervenţia consilierului Mihai Barbu şi, apoi, a consilierilor Milu Vladislav şi Dorina Niţă, urmaţi de consilierii PSD Costel Postolache, Florin Bican şi Margareta Burduf s-a propus la un moment dat amânarea proiectului.
La intervenţia consilierilor  din tabăra liberală, în mod special a consilierilor Petru Drăgoescu, Claudiu Cornea, Marius Rad şi Dina-Lucica Muntean, care au solicitat trecerea proiectului pe motiv că „altfel situaţia bugetară a spitalului ar avea de suferit şi acest fapt s-ar reflecta, automat, asupra cetăţenilor municipiului, pacienţii de drept al acestui edificiu medico-sanitar”, consilierul Margareta Burduf a găsit o soluție de mijloc, chemând telefonic „pe cineva din conducerea spitalului deoarece domnul director este plecat din localitate din câte mi s-a spus de către doamna director economic”. Astfel, proiectul a fost amânat spre finalul şedinţei, „până când va veni cineva din conducere ori managerul spitalului să ne spună de ce toate aceste modificări”, a concluzionat preşedintele de şedinţă, Milu Vladislav.

Câteva modificări…
Ca să înţelegeţi de unde agitația asta, vă informăm că proiectul viza o modificare infimă a bugetului, atât la venituri, cât şi la cheltuieli, datorate unei donaţii făcute spitalului de către o persoană fizică, domnul Gheorghe Guran donând spitalului suma de 500 lei. Pe de altă parte, la solicitarea conducerii SUP, se cerea tot prin acest proiect aprobarea consiliului local pentru modificarea structurii Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pe anul 2017, prin majorarea bugetului cu suma de 2.160 mii lei pe trimestrul III (plus donaţia respectivă de 500 lei) şi diminuarea acestei sume din trimestrul IV. Totodată, conducerea spitalului specifica faptul în documentaţia ataşată proiectului că: „Lista de investiţii pe anul 2017 se modifică datorită apariţiei unor noi priorităţi, după cum urmează: poz. 3 – targă transport pacient (– 3 buc.) – valoare (- 9.00 mii lei); poz. 6 – imprimantă  multifuncţională laser jet (+ 2 buc.) – valoare (+ 18,80 mii lei); poz. 28 – injectomat (- 2 buc.) – valoare (- 9,80 mii lei).

Agitație de la o întrebare
Tonul discuţiei l-a dat consilierul Postolache la „discuţii pe marginea proiectului”: „Aş vrea să întreb ce fel de imprimante sunt acestea două propuse, care văd că ne costă foarte mult, peste 180 de milioane lei vechi parcă fiind mult prea mult?” . De aici au început primele acuze! „Ar fi normal ca aceia de la spital să fie la şedinţă, dar văd că suntem ignoraţi total de conducerea SUP. Nu participă niciodată, noi votăm, le dăm bani, le dăm… dar ei absolut niciodată nu vor să participe. Mai mult decât atât, lasă de dorit serviciile către populaţie. Şi vă spun sincer, eu am fost acolo şi am văzut: este inadmisibil ca un serviciu, cum era oftalmologia sau ORL, să nu aibă medici, că erau plecaţi la congres! Doi medici plecaţi de joia până marţea şi bolnavii, fără să ştie, stăteau pe la uşi!

Eu am fost acolo, am luat număr de ordine înainte şi n-am putut fi consultat pentru că nu aveau medici! Dar noi tot pompăm bani în spitalul din Petroşani!”, a fost a doua intervenţie, cea a preşedintelui de şedinţă, Milu Vladislav.
Consilierul Mihai Barbu a menţionat, în aceeași notă cu cea a colegului de partid: „Domnule preşedinte, mă bucur că acea sponsorizare de 500 lei a fost contabilizată şi la venituri şi la cheltuieli, care face obiectul acestei rectificări de buget local. Este impresionat cum se contabilizează aceşti bani, dar aş vrea să merg pe ideea domnului Postolache. Ca spitalul să ia acea imprimantă multifuncţională laser jet, practic două bucăţi de 18,80 mii lei, se renunţă la trei bucăţi targă de transport şi la două injectomate. Se iau practic 9.000 lei de la tărgi şi 9.800 lei de la injectomate. Iată că se ia astfel multifuncţionala! Chestiunea pe care am mai ridicat-o şi văd că vorbesc în pustiu de fiecare dată, niciodată nu ne onorează cineva de la spital să ne spună şi să ne argumenteze de ce vor banii! În cazul de faţă să ne spună ce face această imprimantă şi de ce se renunţă la chestiuni ce sunt specifice spitalului, cum sunt targa şi injectomatele astea! Eu zic că ar fi bine să amânăm acest proiect până vine cineva să ne spună ce şi cum… Că motivul cu 0,5 mii lei este doar aşa, ca să poată plasa de fapt această schimbare… sunt lucruri trecute cu vederea ca să nu fim noi atenţi!”.
După intervenţia unei funcţionare, care a explicat că acea donaţie trebuie inclusă la rectificare, inevitabil, indiferent că suma e mare sau mică, a intervenit consilierul Petru Drăgoescu: „La momentul în care se face bugetul de venituri şi cheltuieli trebuie să faci şi o listă a dotărilor pe care o ai în baza veniturilor şi cheltuielilor. Pe parcursul derulării bugetului, după şase luni de zile poţi interveni în acea listă să faci modificări, să renunţi la anumite poziţii în favoarea altor poziţii. Din punct de vedere administrativ este apanajul conducerii spitalului să stabilească priorităţile pe care le au în derularea activităţii. Este normal ca spitalul să vină în cadrul consiliului local pentru a obţine această modificare. Din punct de vedere al oportunităţii achiziţiei, pro sau contra, pentru produsele schimbate în interiorul listei decizia le aparţine celor de la spital, ei ştiind mai bine de ce au nevoie”.
Consilierul Cornea a fost aproape decisiv în a-i convinge pe consilieri de ce trebuie votat proiectul cât mai repede şi nu amânat: „Sigur, ne legăm de imprimante… Dar uitându-mă la capitolul 66.10, observ că e un lucru mult mai important decât imprimantele. Mi-e teamă că dacă noi amânăm acest proiect s-ar putea ca acest fapt să aibă efecte negative asupra proiectului spitalului, care se derulează acum, vorbesc de proiectul ce vizează reparaţiile capitale la spital. Deci nu cred că e cazul să ne împiedicăm de imprimante, când avem acolo 2.170.000 lei noi trecuţi din trimestrul IV în trimestrul III, iar trimestrul III se va termina, cred, aproape înainte de a a fi o nouă şedinţă de consiliu. Bănuiesc că dacă au făcut această rectificare primesc banii acum şi îi vor folosi acum, observându-se evident, dacă ne uităm pe proiectul nostru, că este o diminuare pentru ultimul trimestru al anului şi o majorare pentru trimestrul III”.
A urmat o serie de lungi discuţii, de vreo douăzeci de minute, mulţi consilieri spunându-şi părerea „pro” şi „contra” amânării proiectului!

Managerul spitalului face lumină
Către finalul şedinţei a apărut în sală, surpriză!, chiar managerul SUP Alin Vasilescu, cel care venea după o zi încărcată, cu o serie de operaţii (fiind chirurg de meserie), dar şi după un drum istovitor de câteva ore, în interes de serviciu din câte am înţeles. Cu mult calm a explicat cam tot ce au dorit consilierii. Fireşte, nimeni nu i-a mai spus nimic în privința altor probleme semnalate în şedinţă. Nici măcar consilierul Vladislav nu l-a mai întrebat de ce nu sunt orelişti de joi până marţi, că sunt plecaţi la congres… Din contră, dintr-o dată consilierul a devenit foarte politicos… ca să nu zicem chiar „mieros” faţă de tonul iniţial. Ceea ce arată ipocrizia unor aleși, dar de acest Milu Vladislav ne-am ocupat și dacă e nevoie o vom face.
„După cum bănuiesc că ştiţi, la lista de investiţii suma în care trebuie să ne încadrăm este o sumă fixă pe parcursul unui an. Nu putem să venim să suplimentăm veniturile respective, cu atât mai mult când este vorba de veniturile proprii ale spitalului – iar acestea în ultima vreme nu mai sunt ca cele dinainte (…). Suma fiind limitată şi fixă, ca să poţi să introduci ceva pe această listă trebuie să scoţi altceva de pe lista respectivă. Imprimantele respective, chiar dacă stau, după cum s-a făcut o afirmaţie aici – stau într-adevăr, că nu sunt pe roţi…-, sunt necesare pentru o grămadă de probleme: foi şi acte diverse, bilete de ieşire, scrisori medicale, xeroxare a zecilor şi sutelor de hârtii şi hârţăgorii zilnice care s-au impus în ultimii ani de către, onor, cei care ne conduc ministerul. Motiv pentru care de la o foaie de observaţie care era de dimensiunea acestui dosar de pe masă, la ora actuală s-a ajuns la un roman! Documente pe care trebuie să le faci undeva. Acesta este motivul pentru care aceste două imprimante multifuncţionale jet au fost solicitate să le putem avea anul acesta. Iar motivul pentru care nu le-am putut surprinde de la bun început în acest an a fost faptul că până la ora respectivă aveam imprimante, dar între timp ele s-au defectat. Ni s-a spus de către cei care le asigură service-ul că nu mai au ce să le facă sub nicio formă! Ele au fost de atâtea ori reparate, din 2001 şi până azi au funcţionat non-stop, practic acestea şi-au făcut datoria. Motivul pentru care am renunţat la cele trei tărgi a fost că, în afară de ele, mai există încă trei poziţii cu tărgi pe lista de investiţii.
Legat de renunţarea la acele injectomate, vreau să vă spun că există anumite firme în România de la care în momentul în care consumi o anumită cantitate de medicamente sau materiale sanitare ş.a, ele vin şi te ajută cu anumite obiecte de acest gen pe care ţi le lasă în comodat. În programul pe care-l desfăşurăm pe ATI am putut obţine un acord din partea unor firme, astfel încât la o anumită sumă prin care achiziţionăm anumite produse, pe o perioadă de patru luni (perioada de vară în cazul de faţă), vin şi ne lasă un injectomat cu folosinţă gratuită. Motiv pentru care am concluzionat că nu mai trebuie să cumpărăm noi aceste injectomate din moment ce le putem obţine prin alte metode legale (…).
Sunt nişte imprimante care au o perioadă mai lungă de funcţionare şi pot executa mai rapid un volum mare de documente. Practic, nu sunt nişte imprimante strict, sunt nişte aparate multifuncţionale: scanner, imprimantă, fax şi xerox. Pentru toate componentele acestor aparate, una este să folosesc imprimante undeva la 400 lei, dacă nu mă înşel, cele pe care le avem în toate cabinetele din policlinică şi care după un interval de timp nu foarte lung încep să cedeze – plus că acele cartuşe trebuie schimbate foarte des şi implică şi destule costuri şi timp pierdut, aceasta fiind o alternativă, şi altă alternativă e varianta cu aceste imprimante multifuncţionale. Am încercat să folosim prima alternativă la laborator, unde pe zi trebuie listate cam 500-600 de pagini, la circa 200 de pacienţi. N-au dus prea bine… au dus o perioadă, s-au încălzit şi au cedat uşor! De aceea am optat pentru nişte imprimante care fac faţă la un volum mare de lucru pe zi (…). La fel am păţit şi la parterul spitalului, la acel xerox folosit de toată lumea din spital, inclusiv de cei ce vin din exterior şi au documente medicale de xeroxat. Cel puţin acest aparat a funcţionat vreo 15 ani, deci şi-a făcut treaba! (…).
De câte ori voi fi chemat să particip la şedinţă pentru susţinerea unui proiect, ori pentru alte probleme sau discuţii legate de spital voi veni! Sunt de felul meu o persoană care prezintă cu transparenţă orice legat de activitatea pe care o coordonez şi vin în faţa dumneavoastră fără nicio problemă oricând sunt solicitat (…)”, au fost o parte dintre răspunsurile date de Alin Vasilescu, managerul spitalului la întrebările consilierilor.
În cele din urmă proiectul a fost votat în unanimitate!

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii