Cât de frumos te minte PSD-ul! / Green Line-ul „ştiinţifico-fantastic” de ieri „prinde...

Cât de frumos te minte PSD-ul! / Green Line-ul „ştiinţifico-fantastic” de ieri „prinde contur” astăzi. Gulguta cu transportul ecologic, în care nici măcar pesediştii nu cred, un nou prilej de a mima preocuparea în faţa electoratului. Primarul Ile aberează la greu!

DISTRIBUIȚI

pesedistă atinge cote nebănuite. Deşi s-au opus cu vehemenţă proiectului de dezvoltare a Văii Jiului printr-o linie verde de autobuze electrice pe ruta Lonea – Uricani, tot pesediştii sunt cei care, mai nou, zgârie sticla şi intoxică online-ul cu proiectul unei iluzorii alternative la actualul sistem de transport în comun.

Proiectul transportului

eco a fost lansat în 2012, de către Mircea Ioan Moloţ, ex-preşedinte al CJ Hunedoara. La art. 1 al Acordurilor de asociere pentru realizarea Green Line Valea Jiului – Vest şi Green Line Valea Jiului – Est (aprobate prin HCJ 194 şi 195/2012) se spunea, negru pe alb, ferm, faptul că fiecare dintre aceste proiecte (două la număr în varianta iniţială) „va fi cofinanţat prin programe europene care promovează dezvoltarea sistemelor de transport ce funcţionează cu <<energie verde>>”.

„Va fi cofinanţat”, spus atât de ferm la acea vreme, s-a transformat în „n-a fost cofinanţat”. În condiţiile declinului demografic accentuat, dar şi în raport cu faptul că „Strategia de dezvoltare” a fiecărei localităţi din Vale în parte admitea că transportul de persoane cu microbuze / taxi asigură necesarul comunităţilor locale, e lesne de dedus că nimeni nu şi-a asumat finanţarea unei utopii. Ca şi a altor utopii, precum aqua parcurile de la Est la Vestul Văii Jiului, ori fabricile și uzinele din 2 în 2 metri promise de către PSD în 2016.

Populaţia Văii Jiului

a scăzut dramatic, context în care costurile întreţinerii din resurse locale a unor asemenea investiţii de anvergură (gen linii de transport eco, aquaparcuri etc.) nu mai sunt la îndemâna primăriilor din Valea Jiului. Abia se ţin pe picioare ZMK şi firmele de taxi. Cum să se ţină pe picioare unul sau mai mulţi mamuţi ai statului în condiţiile în care viitorii beneficiari reali ai transportului în comun sunt din ce în ce mai puţini? Să nu uităm că, dacă de apă avem nevoie, deci o plătim la preţul care ni se cere, fie că avem sau nu bani, la transportul în comun apelăm doar dacă avem bani. Or bugetele locale din Valea Jiului au, pe zi ce trece, din ce în ce mai puțini bani, punctul realmente critic nefiind deloc departe.

De-a lungul anilor, sub diverse forme, proiectul liniei ecologice de transport în comun a revenit în atenţia consiliilor locale din Valea Jiului şi a celui judeţean. Relevante sunt, credem, câteva aspecte pe care le redăm mai jos.

 

29 mai 2015.
CJ Hunedoara dezbătea proiectul de hotărâre privind extinderea traseului liniei verde de autobuze electrice la nivelul întregii Văi a Jiului, de la Lonea la Uricani. Ioan Dumitru Ştaier, consilier judeţean PSD şi atunci şi acum, atrăgea concret atenţia conducerii CJ Hunedoara: „…aţi promis că nu o să mai risipiţi banul public pe proiecte ştiinţifico-fantastice. Acest proiect nu o să înceapă şi nu o să fie realizat nici peste 100 de ani […] vă solicit ca banii publici să fie cheltuiţi cu chibzuinţă şi eficient”. Proiectul a trecut cu 27 de voturi „pentru” şi două abţineri. Ion Hirghiduşi şi Ioan Dumitru Ştaier, ambii de la PSD. Asta deşi, în octombrie 2014, când a fost modificat Acordul de asociere privind Green Line Valea Jiului – Vest, toţi consilierii judeţeni PSD, inclusiv Ioan Dumitru Ştaier, au votat ”pentru”.

 

29 ianuarie 2016.

La discutarea bugetului pentru 2016, consilierul judeţean Ştaier spunea: „…la capitolul Transporturi, din bugetul propriu consider că se aruncă bani degeaba pe Jiu cu suma de 45 mii lei pentru studii pentru linia verde autobus electric Petrila-Petroșani-Uricani”. Câteva minute mai târziu, bugetul este votat de către toţi consilierii PSD prezenţi. Inclusiv Ioan Dumitru Ştaier.

 

30 iunie 2017.

Mircea Flaviu Bobora, preşedinte CJ Hunedoara: „…o să discutăm şi de asocierea pentru proiectul Green Line, de transport ecologic în Valea Jiului, care prinde contur”. A fost votată, în unanimitate, o nouă formă de asociere. A votat “pentru” inclusiv consilierul județean Ștaier.

 

Pentru PSD,
acest proiect a fost, pe rând: ştiinţifico-fantastic, numai bun de aprobat, mai apoi unul în care se aruncă bani degeaba pe Jiu, iar mai nou unul care prinde contur. În 5 ani însă, dincolo de vorbe, la concret, n-a mai trecut nimeni.


Cât de tare aberează primarul Ile!

În spaţiul public, primarul Vulcanului prezintă Green Line drept un proiect în care Vulcanul este promotor. Ba chiar, cu o precizie nemaiîntâlnită, ne şi spune cum autobuzele electrice vor circula de la Lonea la Uricani din 20 în 20 de minute.

Sunt însă câteva aspecte de lămurit. Acest proiect nu este o certitudine. Este o adevărată sfidare la adresa cetăţeanului de rând să dai drept sigură informaţia privind autobuzele electrice care vor zburda din 20 în 20 de minute prin Valea Jiului în condiţiile în care, în lumina argumentelor de la începutul acestui material, şi nu numai, este greu de crezut că acest proiect va fi considerat fezabil de vreun finanțator cu toate țiglele pe casă. Cine-l finanțează, repetă istoria PD-L, pe la care a trecut și dl. Ile. PD-L a promovat proiecte de parcuri prin sate uitate de lume, terenuri de sport în pantă ori centre expoziționale pe care primăriile nu au nici măcar posibilitatea să le păzească. Darămite să le folosească.

Fie că ne place, fie că nu, populaţia Văii Jiului este îmbătrânită, în scădere dramatică, iar ipoteza că tinerii se vor întoarce de prin lume, ori din marile oraşe ale ţării, ca să se plimbe cu autobuzele promotorului Ile ţine – cum ar zice realistul domn Ștaier – de domeniul fantasticului.

Pesediștii mimează preocuparea. Chiar și forma actuală a asocierii pentru Green Line face proiectul neeligibil. Deși Vulcanul este lider de asociere, Ghidul de finanțare aplicabil impune OBLIGATIVITATEA ca lider de asociere pentru un proiect de acest gen să fie localitatea cu cel mai mare număr de locuitori. În acest caz, municipiul Petroșani. Ba, chiar, nici asocierea localităților din Vale cu CJ Hunedoara nu bate cu minimele condiții de obținere a unei finanțări. Finanțare pe care, țineți cont, nu există certitudini, ci doar serioase dubii că ne-o va acorda cineva. Restul e doar abureală pură, în stil pesedist.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii