Auditul financiar de la Spitalul Județean de Urgență Deva arată clar cu...

Auditul financiar de la Spitalul Județean de Urgență Deva arată clar cu câtă dezinvoltură se cheltuiau banii, se serveau contractele de servicii. Să vedem cine plătește pagubele!

DISTRIBUIȚI

Consiliul Județean Hunedoara a făcut public raportul de audit intern realizat în 2017 la Spitalul Județean de Urgență Deva, care vizează activitatea financiar-contabilă din perioada 01.01.2009 – 30.06.2017.

Auditul de la spitalul județean a scos la iveală o serie de nereguli, și a arătat negru pe alb că cei din conducerea spitalului, directorii economici și directorii generali, nu au știut, sau mai grav, nu au vrut să managerieze corect resursele, depășindu-se constant bugetele.

De exemplu, dacă în 2009 și 2010 se depășea bugetul aprobat pentru achiziția medicamentelor cu 22 și respectiv 8 la sută, în anii următori depășirea bugetară a crescut progresiv până la procente de 148 în 2014, respectiv 267 în 2015, când director economic era Vetuța Stănescu, iar director Mircea Laza.

Planificarea medicamentelor s-a făcut fără o fundamentare realistă în sensul că NU au existat în toate cazurile justificări concrete din partea secțiilor și nu au fost avute în vedere consumurile efective a anului precedent.

În toate Planurile de achiziţie au fost cuprinse cantități majorate de la an la an, acestea regăsindu-se și în contractele de achiziţie încheiate, chiar în condiţiile inexistentei surse bugetare.

Depășirea bugetelor a fost ușor de realizat din moment ce se achiziționau medicamente și materiale mai mult decât necesarul.

Se observă oscilații în datoriile instituției către furnizori, înregistrate la finele anului, astfel: soldul contului de furnizori a crescut de la an la an în perioada 2011-2012 și în perioada 2015-30.06.2017, cu excepția anilor 2010, 2013 și 2015 când s-au înregistrat scăderi faţă de anii precedenţi.

În perioada 01.01.2017 – 30.06.2017, Consiliul Județean Hunedoara a alocat Spitalului Județean de Urgență Deva suma de 6.500.000 lei, pentru achitarea facturilor aferente perioadelor septembrie 2016 – decembrie 2016. Cu toate acestea, la 30.06.2017 spitalul mai are un sold de plată la furnizori de 11.661.499,12 lei.

Achizițiile de servicii informatice, plata chiriilor sunt culoare prin care se cheltuiau ilegal banii spitalului. Procedurile de achiziție sunt realizate fără respectarea normelor primare în unele cazuri, iar unele facturi se plăteau fără a primi serviciile plătite. De exemplu, spitalul a plătit chirie în plus în perioada decembrie 2012 – aprilie 2017 în valoare totală de 176.376,36 lei.

În urma analizei contractelor și actelor adiționale de servicii de închiriere program informatic E-BOARD, de exemplu, s-a constatat că în perioada 01.10.2012 – 31.01.2017 programul informatic E-BOARD se utilizează la Unitatea de Primire Urgențe în baza unor contracte anuale de închiriere program informatic și de prestări servicii mentenanță. SJU Deva plătește pentru utilizarea acestui program suma de 319.750 lei, deși în cadrul programului informatic HOSPITAL MANAGER SUITE, pentru care plătește de asemenea servicii, există modulul pentru Unitatea de Primire Urgențe. Achiziția acestui program informatic și a serviciilor respective a fost făcută prin achiziție directă.

Raportul de audit se întinde pe 71 de pagini, în care se exemplifică situații în care banii au fost cheltuiți fără responsabilitate. Important este ca cei responsabili să plătească pentru cheltuirea, cu abatere de la litera legii, a banilor.

Alina PIPAN

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii